Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهر محمدی در نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی تاکید کرد:

کنش هنرمندانه، بلیغ ترین عنوان برای معلم اثربخش

دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش صبحگاهی نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی به ارائه سخنان خود پیرامون "معلمی به مثابه هنر و معلم به عنوان هنرمند" پرداخت.

وی با اشاره بر تاثیر تعلیم و تربیت متاثر از هنر و نگاه به تعلیم و تربیت از منظر هنر به بیان این نکته پرداخت که چگونه تفکر در عالم هنر می تواند جریان تربیت معلم را هدایت کند.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه معلم اگر شخصیت خود را با هنر همراه کند صفات هنری در رفتار بروز و ظهور می یابد، گفت: معلمی که وام دار عالم هنر باشد و در تصمیم گیری و اقدام از هنرکمک گیرد آموزشی اثربخش خواهد داشت.

وی داشتن کنش هنرمندانه را بلیغ ترین عنوان برای معلم اثربخش دانست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با طرح این پرسش که هنر در تربیت معلم چگونه عمل می کند، به بیان ویژگی های معلم هنرمند پرداخت.

وی محوراساسی برخورداری از شایستگی معلم به عنوان هنرمند را قدرت تامل در موقعیت های آموزشی برشمرد و اظهار کرد: معلم با قدرت تامل به مثابه معلم فکور این امکان را می یابد که راه حل موثر، مناسب و متناسب با موقعیت را یافته و برای حل مسائل و مشکلات کلاس درس و مدرسه بکار گیرد.

دکتر مهرمحمدی هنرمندی را فکورانه عمل کردن برشمرد و خاطر نشان کرد: همچنان که هنرمند نمی تواند تجویزی عمل کند، معلم هم باید فکورانه و موقعیت محور عمل کند.

وی با اشاره به نسبت معلم هنرمند با دانش نظری تربیت معلم افزود: مهم است که توجه داشته باشیم برای معلم هنرمند توجه به دانش نظری و عملی ضروری است و الهام از هنر به معنی کنار گذاشتن دانش نظری برآمده از پژوهش نیست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم هنرمند از دانش نظری در خدمت یافتن راه حل هوشمندانه بر اساس تامل و تفکر در موقعیت خاص بهره می برد اظهار کرد: هریک از موقعیت های یاددهی و یادگیری منحصر به فرد بوده و به زعم وجود مشابهت هایی ظاهری در دانش آموز و کلاس درس هر موقعیت نیازمند مواجه ویژه خود است.

وی با اشاره به نقش معلم هنرمند در تولید دانش حرفه ای بومی، مواجهه معلم هنرمند را مواجهه کثرت گرا و چند وجهی برای جلوگیری از غفلت در جنبه های مختلف عنوان و تصریح کرد: تولید دانش و ابداعات در جریان تصمیم گیری و به منظور بهبود نتایج از ویژگی های معلم فکور است که در ادامه منجر به دانش محلی و بومی خواهد داشت.

دکتر مهرمحمدی در ادامه اضافه کرد: معلم هنرمند از فرایند هنر الهام گرفته و مشابه یک هنرمند در فرایند تصمیم گیری عقلانیت  را بکار گیرد.

وی بر ضرورت یادگیری مستمر و مادام العمر معلمان تاکید کرد و گفت: هر آنچه از معلم هنرمند انتظار می رود در شکل جمعی و گروهی و به صورت هم افزا است که اگر چنین عمل نکند معلمان مانند متخصصان دیگر اعتبار اجتماعی خود را از دست خواهند داد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین معلمی به مثابه هنرمند را اعتبار بخش معلمی، تدریس اثربخش، و جلب اعتماد اجتماعی دانست.