دکتر موسی پور درشانزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی و سرپرستان عنوان کرد:
طرح نقشه جامع توسعه آموزش به عنوان پدیده الزامی دانشگاه در شرایط حاکم
دکترموسی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران استان و سرپرستان پردیس ها و مراکز به بیان آئین نامه ها و وضعیت مسائل مرتبط با حوزه آموزشی پرداخت.
در این نشست دکتر موسی پور ضمن بیان وضعیت گروه های آموزشی در دانشگاه و نیز شرایط و چگونگی تشکیل گروه های آموزشی و مدیران گروه به چگونگی انتخاب و معرفی معلمان واجد شرایط به عنوان استاد راهنمای درس کارورزی از سوی پردیس ها و مراکز اشاره کرد.
وی با بیان اینکه کارورزی، به عنوان پاشنه آشیل دانشگاه و نیازمند مراقبت جدی است افزود: پس از بارگزاری اسامی اساتید واجد شرایط در سامانه در هر استان، دانشجومعلمان می توانند اساتد راهنمای خود را برای گذراندن درس کارورزی انتخاب کنند و هر استاد می تواند حداکثر راهنمای درس کارورزی 5 دانشجو را برعهده گیرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ادامه به تبیین شیوه معادل سازی واحد های آموزشی بر اساس تصویب هیئت امناء پرداخت و اظهار کرد: نحوه معادل سازی واحدهای آموزشی جدید نسبت به گذشته تغییراتی داشته است که بر اساس آن سهم آموزش کارورزی تقلیل یافته و سهمی برای معلم راهنما پیش بینی شده است.
وی برنامه درسی هماهنگ را ندوین برنامه مشترک و یکسان هر یک از رشته های تحصیلی برای گروه های آموزشی دانست و تصریح کرد: پس از بازنگری این برنامه به به استان ها ابلاغ شد که بر اساس آن برنامه ریزی رشته ای در کل کشور صورت خواهد گرفت.
دکتر موسی پور همسان سازی ارائه دروس در هر ترم برای تسهیل امکان جابه جایی و انتقال دانشجویان به مراکز دیگر را از ویژگی های این طرح برشمرد و گفت: برای دانشگاه گسترده ای مانند دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور و جابه جایی مستمر دانشجویان برای اجرا کردن طرح ایرانگردی به منظور آشنایی آنان با فرهنگ و شرایط شهرهای کشور نیاز به تدوین و اجرای برنامه درسی هماهنگ ضروری به نظر می رسید.
وی با بیان اینکه ما به عنوان مدیران مجموعه می بایست اقدامات عملی خود را بر پایه منشور کیفیت آموزش دانشگاه و متعهد به آن پیش ببریم، خاطرنشان کرد: مدیران استان ها می بایست مجموعه منشور کیفیت را همواره نصب العین خود قرار داده و براساس آن اقدام کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با اشاره بر تغییرات انجام شده در صدور گواهی صلاحیت تدریس بر لزوم پیگیری صدور گواهی بر مبنای تغییرات اعلام شد برای اساتید تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ریزی سال آینده در راستای ایجاد شرایط مناسب به منظور ارتقای کیفیت در دانشگاه و نیز مسائل مرتبط با اعلام تکمیل ظرفیت دانشگاه برای سال جاری پرداخت.
دکترموسی پور همچنین با اشاره به دو شیوه برگزاری دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان ماده 28شامل الگوی فشرده آموزش اسفند تا شهریور و تحویل در آغاز مهر و الگوی برگزاری نیم ساله دوره آموزشی و پس از آغاز دوره عملی یکساله تحت نظارت و آموزش های تکمیلی خاطر نشان کرد: برای تصمیم گیری برای انتخاب شیوه مناسب آموزش مهارت آموزان نیاز به ارزیابی جدی مدیران و سرپرستان استانی در موقعیت های میدانی است.
وی با بیان اینکه با توجه کاهش تعداد دانشجویان و عدم صرف اقتصادی آموزش همه رشته ها در تمام پردیس ها و مراکز سراسرکشور گفت: بر اساس شرایط پدید آمده باید به این پرداخت که آموزش چه رشته ای در کدامیک از پردیس ها مطلوب و کارامد است.
معاون آموزشی وتحصیلات تکمیلی با بیان اینکه آموزش وپرورش در برخی از رشته ها توقف پذیرش دانشجومعلم را در دستور دارد افزود: در نیازهای آموزش و پرورش گسترش آموزش ابتدایی وپذیرش برای این رشته بیشتر از سایر رشته ها دیده شده است و به لحاظ اقتصاد تربیت معلم تعریف دوره 4 ساله برای رشته های دیگر در تمام مراکز به صرفه نیست.
وی با بیان اینکه باید به نیازهای پایدار آموزش و پرورش چشم دوخت و براساس آن تصمیم گرفت به طرح نقشه جامع توسعه آموزش اشاره و اظهار کرد: در این طرح بر اساس ملاک ها و شاخص هایی و با رویکرد تناسب تقاضا، پرورش کیفی و فضاهای آموزشی اقدام به توزیع رشته ها شده است.
دکتر موسی پور در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه 60 درصد پذیرش دانشجو در رشته آموزش ابتدائی است گریزی از تغییر سیاست همه رشته ها در همه پردیس ها نیست.
وی در ادامه شاخص های فضای آموزشی، پژوهشی و اداری، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی؛ شاخص تعداد نیروی انسانی آموزشگر، سهولت دسترسی به واحد آموزشی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی خاص رشته ها و توزیع متعادل را از ملاک های توزیع رشته ها عنوان کرد.