Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در آغاز شانزدهمین اجلاس مدیران دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد:

توجه به ابعاد تربیتی و یادگیری درفعالیت های دانشجویی و نقش نگرش تربیتی مسئولان دانشگاه در ارتقاء شایستگی های معلمی

حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان(سازمان مرکزی) در شانزدهمین اجلاس مدیران استانی و سرپرستان پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان که با حضور مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور و در اصفهان برگزار شد، ضمن خیرمقدم و خداقوت به حاضران، بر ضرورت مواجهه منطقی، عالمانه، کارشناسی و قانونمند با مباحث مربوط به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم جهت خدمت به انقلاب اسلامی و کشور و به ویژه تعلیم و تربیت تاکید و سپس تصریح کرد: کار تربیت معلم بسیار سخت و در عین حال اگر با اعتقاد و ایمان و اخلاص و دلسوزی دنبال و انجام شود بسیار لذت بخش است.

 وی سپس به دو ویژگی حلیم بودن و صبور بودن در آقای دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه اشاره و بر اهمیت و ضرورت تقویت این ویژگی ها در همه مدیران و مسئولان در مسیر تعلیم و تربیت و کار تربیت معلم و مواجهه با انتقادات تاکید داشت و در ادامه بر ایجاد فرصت و ظرفیت نقد و انتقاد و نیز استقبال از گفتگو با منتقدین و کارشناسان و صاحبنظران و دلسوزان تربیت معلم در زمینه مباحث گوناگون علمی و آموزشی و فرهنگی و تربیتی و توسعه کمی و کیفی دانشگاه در داخل و خارج از دانشگاه و مواجهه کارشناسی و عالمانه دانشگاه با نقد و انتقاد و فرهنگ سازی در این راستا تاکید نمود.

وی با اشاره به آسیب ها و آفت های سیاست زدگی توسط جناح ها و جریان ها و گروه های سیاسی کشور و خسارت های آن به نظام و انقلاب و مردم و ایجاد برخی نارضایتی های غیر قابل جبران، خاطر نشان کرد: ما نیز از جناح ها و جریانات تند دو طیف موجود سیاسی که مسائل دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم را کاملا سیاه می بینندگله مندیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: اگر در دانشگاه فرهنگیان با اعتقاد و اخلاص و التزام به تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی و توجه به سند تحول بنیادین؛ برنامه ریزی درست، نظارت و ارزیابی، مدیریت صحیح و دلسوزانه کار و خدمت شود، همه به وظیفه خود بدرستی عمل کرده اند و خیر دنیا و آخرت را به همراه داشته و  حتی قیامت و بهشت خود را بدرستی رقم زده و تضمین کرده است.

وی با اشاره به وجود برخی مواجهه های غلط با تربیت معلم در کشور، اظهار کرد: کادرسازی و تربیت معلم طراز انقلاب کار سختی است و از مشکلات جدی رنج می برد و فهم درست و دقیقی نیز نسبت به آن وجود ندارد ، همانطور که ما گاهی می بینیم که از دین هم فهم مناسبی وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه برخی با مسائل مهمی ازجمله تهذیب نفس و  مسائل اخلاقی به عنوان امری پیش پا افتاده برخورد می کنند، گفت: توجه به اخلاق و معنویت در ابعاد تربیتی فعالیت ها و نیز نگرش تربیتی مبنتی بر محتوای اسلامی و انقلابی و عملکردی در همه عناصر مستقر در اداره امور و سطوح مختلف دانشگاه مسئله خطیر و بسیار پراهمیتی است چرا که قوام تربیت معلم در این ویژگی ها، به این عناصر است.

وی در ادامه اضافه کرد: گرچه تاسیس دفاتر نهاد در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و ظرفیت و کمک بسیار خوبی می توانند برای ساحت های تربیت دینی و اعتقادی و اخلاقی و انقلابی داشته باشند و البته  بسیاری از این دفاتر نیز تازه تاسیس هستند، منتها باید توجه داشت که تاسیس صرف دفاتر نهاد بمنزله اسلامی شدن فضای دانشگاه نیست.

حجت الاسلام دادگر افزود: مدیران و مسئولان و عناصر مختلف خدمتگزار در دانشگاه می بایست به عنوان باغبان قدر این کار مهم را بدانند و عیار اعتقاد و التزام و ایمان خود به مساله تربیت معلم کارآمد و طراز انقلاب براساس تربیت الهی و عقلانی و حرفه ای و انقلابی را فارغ از وجود مجموعه ها و بخش ها و نهادهای نظارتی داخل و خارج از دانشگاه بین خود و خدای خود ارزیابی و سنجش نمایند و ببیند و بداند که در کدام نقطه و برای آینده این انقلاب و تعلیم و تربیت چکار میکند و در کدام مسیر می رود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به برخی مواجهه های نادرست و غیر منصفانه با دانشگاه فرهنگیان و سرپرست دانشگاه اظهار کرد: برخی در نظرات و اظهارات خود به گونه ای مطرح می کنند که گویی سرپرست دانشگاه شخصیتی غیر متدین و فاقد اعتقاد و ایمان به اسلام و انقلاب اسلامی است؛ در حالیکه این نحوه مواجهه درست نبوده و بر اساس شناختی که از نزدیک پیدا کرده ام معتقدم آقای دکتر مهرمحمدی شخصیتی متدین و مومن و پایبند به اسلام و انقلاب اسلامی و از خانواده معظم شهدای انقلاب اسلامی است.

وی مهمترین دلیل عدم تایید ریاست جناب دکتر مهرمحمدی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی را در عدم توجه صد در صدی به اساسنامه دانشگاه در زمینه شیوه های پذیرش دانشجو معلم برای تربیت معلم برشمرد و خاطر نشان کرد: اعضاء محترم شورای عالی انقلاب و مسئولان عالی رتبه بر عمل به اساسنامه دانشگاه به عنوان مهمترین اسناد بالادستی تاکید دارند.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه گفت: اگر اجمال و ابهام و موانعی در مسیر تربیت معلم طراز انقلاب وجود دارد باید از طریق قانون و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادات اصلاحی درخواست شود و از اعمال هرگونه روش و یا اعمال سلیقه نامتناسب با اساسنامه دانشگاه و تاکیدات رهبرمعظم انقلاب خودداری گردد.

وی بر بررسی و احصاء دلسوزانه و کارشناسانه دقیق موانع مسیر تربیت معلم متناسب با سند تحول بنیادین و طراز انقلاب و انتظارات رهبر معظم انقلاب تاکید و تصریح کرد:  قطعا استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه و عالمان و متخصصان تعلیم و تربیت اسلامی و مدیران دانشگاه و مسئولان دفاتر نهاد در سطوح مختلف می توانند نسبت به این مهم فکر کرده و اگر ضرورت هایی رهگشا برای بازنگری و یا متمم لازم است جمع بندی و جمع آوری گردد تا به شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب پیشنهاد شود.

وی بر اهمیت و ضرورت گسترش کرسی های نقد و نظر و آزاداندیشی در دانشگاه فرهنگیان و توسعه علمی این گفتمان تاکید کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان و تعالی تربیت معلم در این دانشگاه و ارتقاء و توسعه کمی و کیفی آن با ابتناء بر اعتقاد و ایمان به ضرورت وجود اصل چنین دانشگاه تخصصی و حرفه ای در گرو توسعه این گفتمان است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به وجود برخی موانع در تحقق مباحث تربیت دینی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و برخی کوتاهی ها در خدمت رسانی به دانشجو معلمان و کیفیت تحقق رسالت دانشگاه و برجستگی و استفاده از این نقائص در رسانه ها و نقدها، بخش عمده آن را ناشی از کج سلیقگی، کم اعتنایی و یا بی اعتنایی، کم کاری و کم فروشی، سوءاستفاده برخی مدیران و عناصر در سطوح مختلف دانست و افزود: پس از قریب به پنج سال حضور در این دانشگاه و شناخت تفصیلی نسبت به دانشگاه برای بنده کاملا روشن است که برخی مدیران و عناصر در سطوح و عرصه های مختلف تربیت معلم،  اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم ندارد و  از آن استفاده ابزاری نموده و می نمایند و برخی نگاه سطحی و مواجه های سخیف مادی دارند.

وی با تاکید بر وجود دلالت های تام و روشن  بر ضرورت وجود چنین دانشگاهی و ناتوانی سایر دانشگاه ها در زمینه تربیت معلم متناسب با سند تحول و طراز انقلاب خاطر نشان کرد: کار تربیت معلم تخصصی و حرفه ای است و با بررسی های صورت گرفته در مورد توان سایر دانشگاه ها در این زمینه، آنها فقط از عهده انتقال دانش تخصصی برمی آیند و فعلا در زمینه های حرفه ای و تخصصی و تربیتی به هیچ وجه صلاحیت در زمینه تربیت معلم نداشته و برخی از این دانشگاه ها هم خودشان منصفانه این مساله را ابراز داشته اند و این کار مهم فقط از عهده همین دانشگاه فرهنگیان بر می آید و منتها نیاز به تلاش و سرمایه گذاری جدی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به برخی مشکلات و محدودیت های دانشگاه از جمله در زمینه اختصاص و تامین بودجه فعلی دانشگاه افزود: اهمیت این دانشگاه و تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد حمایت و سرمایه گذاری برای این دانشگاه روشن است و مذاکرات مناسبی با دفتر رهبرمعظم انقلاب و هیات محترم امناء در مقطعی از زمان نیز صورت گرفته بود و بنا بود گزارشی دقیق از وضعیت دانشگاه به رهبرمعظم انقلاب ارائه شود تا به دولت و مجلس تاکید لازم جهت تغییر و تحول در وضعیت بودجه ای و امکانات دانشگاه صورت پذیرد ، ولی متاسفانه این مهم در مجموع تاکنون از طریق دانشگاه و از مجرای وزارتخانه انجام نشده است.