Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه در نشست با کارکنان معاونت پژوهشی دانشگاه:

عبور از امواج دانش به قله های بینش از مسیر پژوهش صورت می گیرد

سومین نشست صمیمی دکتر حسین خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان با همراهی دکتر زیویار مشاور عالی دانشگاه، همزمان با روز پژوهش صبح شنبه 25 آذر 96 با کارکنان معاونت پژوهشی به منظور آشنایی با همکاران این معاونت، ارائه گزارش از عملکرد، بیان نقطه نظرات سرپرست دانشگاه در خصوص اقدامات پژوهشی و ارائه راهکار برای ارتقاء و بهبود آن صورت گرفت.

 در این نشست دکتر ساکی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن تبریک و خیرمقدم به سرپرست دانشگاه، آمادگی همکاری ویژه معاونت پژوهشی را در راستای اعتلای آرمان های دانشگاه اعلام کرد.

وی ضمن قدردانی از کارگزاران و پژوهشگران دانشگاه  به مناسبت هفته پژوهش به ارائه گزارش عملکرد معاونت پژوهشی در دوره های پیشین پرداخت.

ساکی با اشاره به سابقه آموزشی تربیت معلم در کشور و نوپا بودن بحث پژوهی در این دانشگاه خاطر نشان کرد: معاونت پژوهشی در دوره گذشته  در مسیر استقرار، نهادینه سازی ساز و کار پژوهشی و تبدیل مدل آموزشی دانشگاه به مدل آموزشی- پژوهشی گام برداشته است.

در ادامه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به بیان ساختار این معاونت و اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء و بهبود زمینه ها و امکانات پژوهشی برای دانشجو معلمان و اساتید پرداخت.

وی برگزاری نشست های علمی ترویجی، حمایت از همایش های مرتبط با تربیت معلم، تامین و تولید منابع علمی و محتوای آموزشی، تالیف و انتظار کتاب ها و مقالات مرتبط، توسعه و تجهیز کتابخانه به منظور افزایش دسترسی  دانشجویان و اساتید به منابع علمی – پژوهشی، بازسازی و تجهز کتابخانه ها، توسعه پژوهش های  کاربردی (طرح های پژوهانه و حمایت از پایان نامه های تربیت معلمی)، پژوهش انگیزی و تجلیل از پژوهشگران و جاری کردن نظام توزیع اعتبارات پژوهانه را از فعالیت های این معانت در راستای اعتلای فرهنگ پژوهشی دانشگاه عنوان کرد.

در ادامه دکتر حسین خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن تبیین جایگاه و اهمیت پژوهش با اشاره به روایات و نظریات ملی و بین المللی در این خصوص، گفت: آموزش بدون پژهش به معنی توقف در زندگی است و سیستم فاقد پژوهش دچار روزمرگی خواهد شد و بجای بازیگر عرصه بودن، به تماشاگر صحنه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به دنیای پس از سال 2020 به دنیای طراز جهانی و تقسیم کشورهای دنیا به دو دسته تماشاگر و یا بازیگر عرصه خاطر نشان کرد: زمان چندانی برای مشخص کردن جایگاه و تکلیف خود در عرصه بین المللی نداریم و در این سه سال باید بدانیم که جزء کدام دسته از کشورها می خواهیم باشیم.

دکتر خنیفر با اندیشه سخن گفتن، تامل و درنگ و حق گویی را از ویژگی های ارزشمند دانست که با پژوهش حاصل می شود.

وی در ادامه به بیان نقد به آموزش کشور و ضعف های ساختار پژوهشی در دانشگاه  و ارائه راهکار در این خصوص پرداخت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، فقر پژوهشی از سطوح زیرین تا فرازینِ نظام آموزشی را از جمله ضعف ها دانست و تصریح کرد: ما در ابتداء ایده ها را بکار می بریم و بعد پژوهش می کنیم و در اعمال تغییرات با تحقیقات پیش نمی رویم.

وی با اشاره به  دانش محور بودن کتاب های درسی در حال حاضر، افزود: تنها 4 درصد کتاب های درسی مهارتی است؛ کلاس های درسی ما تنها به مبانی نظری خوانی بدون بیان مصادیق و کسب مهارت ها می پردازد. رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرمایند: "ما به موازات علم و دانش به بازوان و دستهای کار آمد نیاز داریم".

دکتر خنیفر با بیان اینکه هرکشوری که مقوله پژوهش را به صورت عملی تزئینی نگاه کند در دانش خفه خواهد شد بر رویکرد پژوهش های کیفی در دنیای امروز تاکید و اظهار کرد: عبور از امواج دانش به قله های بینش از طریق تسمه نقاله پژوهش صورت می گیرد؛ حتی برای تجاری سازی دانش باید از گلوگاه اصلی پژوهش عبور کرد.

وی با تاکید بر انجام پژوهش در تمام ابعاد و حرکت از علم کلیشه ای به سمت پژوهش در مسائل روز، گفت: جزئیات مسائل آموزش و پرورش نیاز به پژوهیدن و درنگ دارد و برای پژوهش نیاز به آموزش و کارگاه های عملی متناسب با نیاز مخاطب و کاربردی داریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان  فقدان بانک اساتید مجرب  و موضوعات مطالعاتی داغ روز را از ضعف های مراکز پژوهشی دانشگاه دانست و تصریح کرد: ضرورت آموزش جستجوی هدفمند، برگزاری کارگاه مقاله نویسی عملیاتی، تسهیل فرایند موضوع یابی، موضوع سازی و موضوع آفرینی، ارزیابی و آسیب شناسی پژوهش ها و عصاره سازی آنان برای استفاده و بهره گیری از نتایج بدست آمده و تحقق بعد از تحقیق  از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به ارائه راهکار برای جبران ضعف پژوهش اساتید پرداخت و اظهار کرد: برای ارتقاء پژوهش می توان انجام مطالعات بین المللی پژوهشی مرتبط با تربیت معلم، ارائه مقالات بین المللی و کتب تصنیفی از سوی اساتید، سفرهای علمی پژوهشی سالیانه و ایجاد بانک برترین اساتید پژوهشی در سطح آمایش سرزمین را مد نظر قرار داد.

دکتر خنیفر همچنین به برگزاری کرسی های نقد کتب درسی برای ارتقاء پژوهشی اساتید اشاره و اظهار کرد: تدوین بانک موضوعات رساله و پایان نامه های مورد حمایت دانشگاه، فراخوان موضوعات قابل حمایت، تدوین  بروشورهای آموزشی – پژوهشی و تهیه بسته های صوتی، تصویری و محتوایی آموزشی و کانال های مجازی از دیگر راهکارها برای بهبود مقوله پژوهش است.

وی در پایان به ارائه طرح آموزش، آزمون و صدور کارت صلاحیت حرفه ای اساتید برای ایجاد انگیزه و اهمیت قائل شدن اساتید در امر پژوهشی اشاره کرد.