Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
خنیفر در نشست با کارکنان دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری:

دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، درختی تنومند، به جا و با نقش جامعیت در دانشگاه است

در ادامه نشست های صمیمی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با کارکنان سازمان مرکزی امروز جلسه ای با حضور اعضاء و کارکنان دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سازمان مرکزی دانشگاه با هدف آشنایی با رسالت ها و ماموریت ها و نقش این نهاد در دانشگاه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبیین نظری اندیشه دینی، رشد فضائل اخلاقی و ارتقاء آگاهی های سیاسی دانشگاهیان را از رسالت های اصلی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برشمرد.

وی با اشاره به تاسیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان پس از تصویب شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و ابلاغ ریاست محترم شورا و ریاست محترم نهاد در بهمن سال1391؛ راهبردها و ماموریت ها و فعالیت های این دفتر  را بر اساس رسالت ها و وظایف تعیین شده در اساسنامه نهاد و انتظارات مقام معظم رهبری با توجه به عنایت ویژه معظم له به دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان فعالیت های مناسب نرم افزاری و بعضا سخت افزاری از جمله تلاش و پیگیری جهت تاسیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور از بدو تاسیس تاکنون بر اساس میزان اختیارات، محدودیت ها، امکانات و زیر ساخت هاو تلاش برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و انتظارات از نهاد و تلاش برای دست یابی به وضعیت مطلوب اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کسی که در راس دانشگاه فرهنگیان قرار می گیرد باید عمیقا به دانشگاه و تربیت معلم اعتقاد و باور داشته باشد، بر توجه به اهمیت مسئله تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی تاکید کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان راه اندازی 31 دفتر نهاد نمایندگی در سراسر کشور و یک دفتر نهاد در سازمان مرکزی بر مستقل بودن این دفاتر همانند سایر دانشگاه ها در سطح استان و هماهنگی در مسائل بومی سراسری دانشگاه اشاره و تصریح کرد: به منظور تاکید بر اهمیت جایگاه دفاتر نهاد در استان ها و نیز پرهیز از نگاه درجه دو به دانشگاه فرهنگیان در هر استان، برای این دفاتر نهاد مسئول نهاد بصورت مستقل برای هر استان  منصوب شدند.

وی در ادامه به اهمیت حضور نهاد در هیات رئیسه و شوراها و مجامع و کمیته های قانونی ذیربط موجود در ساختار دانشگاه و نقش آفرینی مناسب در مسائل و سیاست های کلان ولو آن نظر مورد اعتناء قرار نگیرد ، ظرفیت و حلقه واسط بین دفاتر نهاد و مدیریت ارشد و هیئت رئیسه دانشگاه و طرح ها و برنامه های سراسری و... را از وظایف دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی برشمرد و گفت: همچنین دفتر نهاد سازمان مرکزی در صورت بروز و وجود نگرانی و مسائلی مربوط به ماموریت های مستقیم نهاد در استان ها در صورت درخواست مسئولان محترم دفاتر و ضرورت ورود به موضوع بدوا از طریق خود دفاتر نهاد در استان ها گفتگو و ورود پیدا خواهد کرد و در صورت ضرورت ورود جدی تر در صورت ارجاع موضوع از سوی ستاد مرکزی نهاد این دفتر ورود و پیگیری مقتضی را انجام و نتیجه را به دفتر نهاد ذیربط و ستاد مرکزی اعلام خواهد نمود.

دادگر تاسیس دفتر نهاد نمایندگی در سازمان مرکزی را ظرفیت مناسبی برای دفاتر نهاد پردیس های استانی دانشگاه و طبعا گوش شنوایی برای چالش ها و انعکاس و پیگیری موضوعات و پیشنهادات و راهکارهای دفاتر نهاد نسبت به بخش های مختلف سازمان مرکزی  و نیز همکاری در برگزاری دوره های متمرکز کشوری(حضوری- مجازی) در راستای توانمند سازی و ارتقاء وضعیت استادان و دانشجومعلمان و روحانیون و مبلغین حاضر در این عرصه بمنظور بهبود کاری و اثر بخشی در سطح دانشگاه دانست.

وی در ادامه همچنین به فعالیت ستاداقامه نماز با دبیری مسئول نهاد و ریاست سرپرست دانشگاه و نیز تنظیم زیر ساخت ها و ریل گذاری و سیاست گذاری لازم  و تشکیل شورای هم اندیشی اساتید دانشگاه در سازمان مرکزی و در استان هایی که حداقل 20 عضو هیئت علمی داشته باشند اشاره کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همچنین با بیان نحوه شکل گیری گروه معارف اسلامی در دانشگاه با همکاری دفتر نهاد گفت: گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان از حیث عملکرد و فعالیت ها در میان بیش از 450 گروه آموزشی در دانشگاه های کشور جزء 14 گروه برتر شناخته و معرفی شد.

وی با بیان اینکه با مصوبه اخیر هیئت امناء بمنظور اصلاح ساختار تغییراتی در شبکه معاونت های مدیر گروه معارف اسلامی در سراسر کشور ایجاد شد خاطر نشان کرد: با این مصوبه معاونت های گروه معارف حذف و تنها در استان هایی که دارای 5 عضو هیئت علمی بوده گروه شکل خواهد گرفت که نهایتا 9 الی 10 گروه آموزشی در استان ها شکل خواهد گرفت. .

حجت الاسلام و المسلمین دادگر بر ضرورت پایین آوردن نصاب هیئت علمی برای تشکیل این گروه آموزشی بلحاظ نقش و اهمیت و حساسیت آن جهت تشکیل تعداد بیشتری گروه در استان های بیشتر اشاره کرد..

وی با اشاره به تغییر رویکرد کلی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از مدیریت اجرایی فرهنگی به راهبری فرهنگی گفت: رویکرد دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر این قرار گرفته که تنها در صورت خلاء اجرای فعالیت های فرهنگی ، مدیریت فرهنگی و اجرا را در دستور قرار دهد و در سایر موارد در حوزه های فرهنگ، دین، اخلاق، معنویت و سیاست با استفاده از فعال سازی ظرفیت ها و همیاری و کمک نهاد به مدیریت دانشگاه بتواند نقش اصلی در ارتقاء فکر دینی را ایفاء کند..

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به پیش بینی  5 راهبرد ذاتی مشترک  و به میزان نیاز و ضرورت ها راهبردهای اقتضائی در دفاتر نهاد در راستای تحقق رسالت دینی و اخلاقی و انقلابی و رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری و اهداف دانشگاه ، خاطر نشان کرد: هر یک از  دفاتر نهاد در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور دارای برنامه راهبردی مستقل و متناسب با اقتضائات دانشگاه در هر استان است.

وی در پایان بر کمک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در راستای توفیقات و کارآمدی بیشتر دانشگاه در عرصه تربیت معلم و عمل بهتر به مسئولیت ها و وظایف تاکید کرد.

در ادامه دکتر حسین خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان همکاران دانشگاه را جزو بدنه و ساختار اصلی دانشگاه دانست که ماندگار خواهند بود.

وی با اشاره به تربیت رسمی و غیررسمی، وظایف نهاد را تربیت غیر مستقیم برشمرد که اثر گذار و پایدارتر خواهد بود..

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر نقش با اهمیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و ارزش تاسیس و حضور آن در دانشگاه، نقش آن را نقشی مشرف بر امور عنوان و اظهار کرد: دفاتر نهاد نمایندگی، درختی تنومند و بسیار به جایی بود که در دانشگاه ها ایجاد شد.

وی نهاد نمایندگی را فراتر از یک سیستم و در حکم نخاع و حیات سازمان عنوان و اظهار کرد: ایجاد تعلق بین منابع انسانی دانشگاه(کارکنان، اساتید و دانشجویان) نسبت به نظام و مبانی دینی و بدنه ملی وظیفه این دفاتر است.

خنیفر با اشاره به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با ظرفیت ها و دارایی های بسیار آن را مغضوب برخی کشورها دانست و خاطر نشان کرد: دفاتر نهاد نمایندگی می بایست قوام این کشور را نگه داشته و نقش ایجاد احساس تعلق دو طرفه  را  دارد که حمایت می کنم و تو هم پاسدار میراث کشور باش.

وی در ادامه به خطراتی که نظام آموزشی کشور را تهدید می کند با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری و دولت محترم اشاره کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: تهاجم رسانه ای غرب به جوامع اسلامی و تربیت بومی عزم خود را جزم کرده است و همه دانشگاه ها و مراکز آموزشی ما در تیررس ترکش های نظام سلطه هستند. ما درکشوری هستیم که هم از لحاظ دینی و معنوی و هم تاریخی مدل های بین المللی از تربیت سالم را میتوانیم به دنیا عرضه کنیم و مقهور طراحی های تحمیلی نباشیم و باید به جایی برسیم که به موازات انفجار علمی، روش و مدل های جهانی بتوانیم مدل های ارزشمند دین مدار و ملی، بومی خود را عرضه کنیم.

وی افزود:  همچنین خطر بی انگیزگی نسبت به دین، میهن و مفاخر دینی و معنوی، خطر غرب زدگی، بی هویتی و خطر ناشی از فضای مجازی در فرمایشات معظم له بسیار دیده می شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی برگزاری نشست های انگیزشی با حضور سخنوران ملی و با موضوعات مشخص مذهبی و معنوی را راهکاریی برای دفع اینگونه خطرات دانست و افزود: پرهیز از سخنان کلیشه ای و تبیین واقعیت ها با مصادیق می تواند در این خصوص تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه همچنین بر خلق و ارائه ایده از سوی کارشناسان مجموعه ها تاکید و اظهار کرد: منتظر نباشیم به ما بگویند چه کنیم، خلق ایده داشته باشیم کارشناسان با جزئیات مسائل حساسیت و اجرا درگیر هستند و مواردی را مشاهده می کنند که مدیر نخواهد دید.

وی استفاده از تجربه سایر دانشگاه ها ، توجه به اسناد بالا دستی و تدوین سند راهبردی 1404 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، آسیب شناسی وضعیت فضائل اخلاقی و اسلامی، برگزاری جلسات تقویت مهارت تحلیل سیاسی برای دانشجومعلمان، تدوین بروشورهای تحلیلی و تقویت نهضت آزاد اندیشی  را از موارد مورد توجه و ضروری برشمرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکید بر اهمیت ارتباط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه با نگاهی همراهانه ادامه داد: معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی دو بازوی مهم دانشگاه برای تقویت معنویت دانشگاه فرهنگیان و  تربیت معلم هستند.

وی مستند سازی فعالیت ها، دوری از فعالیت های ویترینی و بوقی، حضور در خوابگاه ها برای ایجاد انگیزه، حضور در مناسک عبادی و تطبیق برنامه ها بر اساس نیاز  و مطالبه ضعف ها و قوت استان ها را از دیگر اقدامات دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.

خنیفر در پایان بر استمرار جلسات به منظور بحث و تبادل نظر و برخورداری از نظرات و ایده های کارشناسان مجموعه ها تاکید کرد..