در شصت و یکمین جلسه شورای مدیران معاونت دانشجویی:
با حضور نمایندگان پژوهشکده سوانح طبیعی به روش های مقابله با سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه پرداخته شد
در شصت و یکمین جلسه شورای مدیران معاونت دانشجویی که با حضور سید عباس جزایری، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی و اعضاء شورا برگزار شد در خصوص روش های مقابله با سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه و اقدامات قبل، حین و بعد از وقوع آن بحث و گفتگو شد.
در ابتدای جلسه علی نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به مدعوین جلسه، عنوان کرد نحوه برخورد با سوانح در کشوری که بلاخیز است بسیار تعیین کننده است؛ این که بلایا را بشناسیم و در مقابل جنگ روانی که ایجاد می شود باید آگاهی داشته باشیم؛ در این خصوص آموزش مسئولین مهم است و همچنین آموزش استان هایی که در معرض خطر هستند در اولویت کار قرار می گیرد.
در ادامه جزایری با بیان تاریخچه این پژوهشکده ضمن تشریح فعالیت های آن عنوان کرد دو بحث مهم در سوانح، مطالعه ایستایی سازه ها و تقویت سازه ها است که با کاهش بار انسانی سازه و تقویت نیروی سازه مدیریت سوانح امکان پذیر است. بحث دوم آموزش نیروی انسانی است که به خاطر این که کشور ما کشوری بلاخیز است، پرداختن به این بحث بسیار مهم است؛ وی در ادامه افزود در استان های کرمان و بوشهر تخریب ازیک طرف و تخریب روانی و افسردگی از سوی دیگر ایجاد مشکل کرده است.
آقاخانی، مدیرکل برنامه ریزی، خدمات و رفاه دانشجویی، ضمن خیرمقدم به حاضران جلسه بیان کرد تشکیل این جلسه در راستای انعقاد قرارداد تفاهم نامه بین دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده سوانح طبیعی است؛ و هدف از تشکیل این جلسه، زلزله های اخیر در کشور و پیشگیری و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از تخلیه نادرست دانشجویان در زمان وقوع حوادث است.
جعفری، مدیر گروه مقاوم سازی پژوهشکده سوانح طبیعی، عنوان کرد هدف آموزش همکاران و دانشجو معلمان است؛ که آموزش همگانی، چهره به چهره برای مخاطبین خاص قابل اجرا است وی افزود: آماده هستیم با تدوین محتوا متناسب با مخاطبین، وضعیت مرکز و مسائل خارج از مرکز در خصوص اقدامات پیشگیرانه به شکل فیزیکی و ساختمانی آموزشی روان شناختی ارائه کنیم و مسائل حین وقوع و پس از وقوع باید مدیریت و آموزش داده شود و این آگاهی باید به صورت درست صورت گیرد؛ و در خصوص زلزله، مسائلی که باعث اختلال در سیستم کار می شود پس زلزله های آن است که باید اعتمادسازی روحی و روانی جهت مقابله با آن آموزش داده شود.
در ادامه توانا از دیگر اعضاء این پژوهشکده در خصوص مدیریت بحران و آیتم های آموزشی مربوطه عنوان کرد مدیریت بحران در دانشگاه باید دومنظوره باشد، آموزش مدیریت بحران و تداوم فعالیت در زمان بحران و این نگاه باید در برنامه های بحران در نظر گرفته شود؛ معاونت دانشجویی به دلیل خدمات خوابگاهی ملموس تر از سایر حوزه ها درگیر مسائل و بحران ها است. وی در ادامه افزود آموزش دانشجو معلمان نسبت به کارکنان در اولویت قرار دارد چون این ها معلمین آینده هستند که طی سال ها این مطالب را می توانند انتقال دهند؛ هدف از آموزش، توانمندی کشور در مقابل بلایای طبیعی کشوراست و ماحصل تحقیقات و پژوهش ها را در سایر کشورها نیز استفاده می کنند؛ تحلیل آموزشی و طرز برخورد با شرایط خاص، تدوین محتوا، تشکیل کارگروه و آموزش استان به استان از جمله اموری است برای رسیدن به اهداف ذکرشده.