با حضور چهره برتر آموزش ریاضی ایران برگزار شد:
نشست "آموزش ریاضی قبل از خدمت معلمان دوره ابتدایی" در دانشگاه فرهنگیان کردستان
دانشگاه فرهنگیان استان کردستان میزبان دکتر زهرا گویا از چهره های برتر آموزش ریاضی ایران برای تشریح "آموزش ریاضی قبل از خدمت معلمان دوره ابتدایی" بود.
در این نشست دکتر معروفی سرپرست مدیریت پردیس های استان کردستان ضمن قدردانی از حضور زهرا گویا در دانشگاه، گفت؛ ایشان افتخار دانشگاهیان و الگوی بسیار موفق یک زن ایرانی و یک معلم نمونه هستند.
وی با اشاره به تواضع ،اخلاق،متانت و شاگردپروری به عنوان ویژگی های دکتر گویا، افزود: ایشان آدم جامع بین رشته ای و صاحب اقداماتی در حوزه ریاضی و علوم تجربی است، با توجه به نیازی که امروز در جامعه به آموزش های بین رشته ای پیدا کرده که باید گسترش پیدا کند.
مدیر امور پردیس های استان خاطر نشان کرد: این افتخار بزرگی است که آموزش ریاضی در کشور بنیانگذار با عزمی دارد.
در ادامه پروفسور زهرا گویا به چالش های شیوه های آموزشی در ایران پراخت.
وی با اشاره به کاربرد نامی فرهنگی برای معلمان از زمان تأسیس آموزش عمومی در ایران، افزود: فرهنگی بودن با کادر آموزشی یا کادر اجرایی بودنِ یک مؤسسة آموزشی فرق دارد، فرهنگی با خودش، بار معنایی عمیقی را یدک میکشد که مسئولیت آور است.
زهرا گویا ادامه داد: حال بعد از بارها تغییر واژه و تغییر انتظارات از فرهنگی ها، اتفاق بزرگی افتاده است که اگر خوب از آن استفاده شود، فرصت بی بدیلی برای ارتقای معلمان یا همان فرهنگیان خواهد بود، اگر هم به حساسیت ها و ظرافت های فرهنگیان توجه نشود، میتواند تهدیدی برای سرمایه های بالقوه انسانی باشد.
وی ضمن تشریح تاریخچه ای از دانشگاه فرهنگیان افزود: با توسعة آموزش عمومی و گسترش آموزش عالی، در ایران نیز "دارالمعلمین" و دانشسراهای مقدماتی و دانش- سراهای عالی تأسیس شدند و مسئولیت اصلی تربیت معلم، به آنها واگذار شد, "دارالمعلمین" یک نهاد رسمی دانشگاهی بود، اما دانش- سراها ماهیت مستقلی داشتند و به دو صورت شبانه روزی و غیرشبانه روزی اداره میشدند.
وی با بیان اینکه دانش سراهای مقدماتی با هدف تربیت معلم برای دوره ابتدایی بود، و دانش سراهای عالی نیز برای تخصص های موضوعی در دوره متوسطه، ، (دوره های دبیری) در دانشگاههای سراسر کشور تأسیس شدند، خاطر نشان کرد: با تجمیع مراکز باقیمانده تربیت معلم، مجتمع پیامبر اعظم تأسیس شد و همة این اتفاقات، بستر مناسبی برای تأسیس دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرد.
چهره های برتر آموزش ریاضی، گفت: بعد از انقلاب و بسته شدن سه ساله دانشگاه ها و تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، در دوباره نگری برنامه ها، گروه ریاضی ستاد موفق شد که برای رشته های دبیری ریاضی، مسئولیت اجرای درس های تمرین دبیری را جزو وظایف گروه های ریاضی تعریف کند, در این دوره ها، درس های علوم تربیتی و از همه مهمتر، تدریس عملی، به درس تمرین دبیری تغییر نام یافت و جزو درس های الزامی این دوره ها شد که معمولا توسط دانشکده های علوم تربیتی ارائه میشد, این کار باعث شد تا زمینه های مناسبی که در گذشته و در دانشسراهای تربیت معلم برای تعامل دانشجو- معلم با معلم ریاضی شاغل به تدریس در کلاس درس واقعی داشت، دوباره احیا گردد و در این مورد، گروه ریاضی، پیشقدم بود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: لازم است که معلمان محتوای موضوع مورد تدریس خود را کامل بدانند تا بتوانند آن را به طور واضح، به دانش آموزان ارائه دهند، ایده های اساسی آن موضوع را برای طیف وسیعی از دانش آموزان، قابل دسترسی نمایند، و آن ها را درگیر فعالیت های چالش آور یادگیری کنند.
گویا با بیان اینکه برای دانستن این که معلمان به چه نوع دانش موضوعی نیاز دارند، ضروری است که بر عمل تدریس آن ها متمرکز شویم، تصریح کرد: باید بدانیم که معلمان چه می کنند و چه نوع دانش، استدلال، بصیرت، فهم و درک و مهارت موضوعی را طلب می کند. این به معنای دانش مورد نیاز برای تدریس یک موضوع است.
وی به انواع دانش های مورد نیاز تدریس شولمن، اشاره کرد و گفت: شولمن چهار نوع دانش را برای معلمان ضروری میداند از جمله دانش موضوعی یا محتوایی، دانش پداگوژی، دانش محتوایی - پداگوژی , پداگوژی پداگوژی.
دکتر گویا در پایان گفت: باید بدانیم که راه پر فراز و پر فرودی در پیش داریم اما مسیر نسبتا روشنی هم پیش پایمان است، شناخت این مسیر، نیازمند دانش، آگاهی و درس گرفتن از گذشتة درخشان آموزش معلمان در ایران و توجه به یافته های جدید در این حوزه در سطح جهانی است.
گفتنی است دکتر زهرا گویا "بنیانگذار علم آموزش ریاضی نوین کشور، عضو منتخب کمیتۀ بین الملل روانشناسی آموزش ریاضی و عضو کمیتۀ بین المللی یازدهمین کنگرۀ بین المللی ریاضی در مکزیک بوده است.
در ادامه جلسه با برگزاری پرسش و پاسخ توسط اساتید و دانشجویان ادامه پیدا کرد.
در پایان به پاس سال ها خدمات شایان توجه پرفسور گویا در زمینه آموزش ریاضی با اهدا لوح تقدیری توسط دکتر معروفی سرپرست دانشگاه فرهنگیان کردستان تجلیل شد.