دکتر شفیعی در هفدهمین اجلاس مدیران عنوان کرد:
دانشگاه فرهنگیان حساس ترین مسئولیت را در ارتقاء سلامت اداری دارد
در بخش عصرگاهی هفدهمین اجلاس مدیران امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، دکتر شفیعی مدیر کل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی به بیان ویژگی های سلامت اداری و زمینه های تحقق آن پرداخت.
وی با بیان اینکه بر خود می بالم که تحصیل کرده تربیت معلم هستم خاطر نشان کرد: برای آینده مطلوب، باید دانشگاه فرهنگیان خوبی داشته باشیم و معلمانی جذب کنیم که شکل، منش و مرام معلمی درآنان باشد.
دکتر شفیعی با اشاره به تفاوتِ پرورش یافتگان در دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه ها گفت: نقش شایسته پروری ایفاء نمی شود مگر اینکه دیدگاه ما این باشد که اگر انسان تربیت شود همه مسائل درست می شود.
وی با بیان اینکه باید به تربیت معلم با علم به این موضوع نگاه کنیم که آینده فرزندانمان در اختیار دانش آموختگان آن است اظهار کرد: کسانی که به عنوان دانش آموز زیر دست معلمان خواهد بود وزیران و رئیس جمهوران آینده کشور هستند.
مدیر کل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کسانی باید مدیر استان های دانشگاه فرهنگیان باشند که دغدغه و توانمندی در وجود آنها باشد و دلسوز نظام تعلیم و تربیت باشند.
وی با بیان تفاوت تخلف و فساد اداری افزود: تکرار و استمرار و نهادینه شدن تخلفات اداری که تاثیر قابل توجهی در نظام اداری می گذارد به فساد اداری منجر خواهد شد.
دکتر شفیعی خاطر نشان کرد: اگر ما به معلمان دوری از فساد، وجدان، تقوا، توجه به امانت و سلامت اداری را یاد ندهیم هر اتفاقی که از قِبل آن حادث شود ما قصور کردیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان حساس ترین مسئولیت را در ارتقاء سلامت اداری و پرهیز از فساد دارد افزود: تربیت دانش آموزان فرهیخته که مهارت تمیز حق از باطل را داشته باشند متاثر از پرورش دانشجو معلمانی کامل است که بتوانند عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارند.
مدیر کل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نتوانید ناخواسته یا خواسته قانون، شیوه رفتاری اخلاقی و یا مقرراتی را اداء کنید فساد اتفاق افتاده است.
وی در ادامه به عوامل اداری مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که مانع از توجه به سلامت اداری خواهد شد اشاره و تصریح کرد: تبیین شاخص هایی برای معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان اطلاع رسانی در خصوص خدمات و اقدامات بخش عمومی می تواند در پیشگیری از فساد اداری موثر باشد.
دکتر شفیعی پیچیدگی و ناکارآمدی ساختار و قوانین و مقررات، ناکارآمدی نظام نظارت و بازرسی نظام پرداخت، و نظام های مدیریت انسانی، ناکارآمدی نظام انتخاب و انتصاب مدیران را از جمله علل فساد اداری دانست.
وی در ادامه تمرکز زدایی، توزیع منطقی اختیارات، پاسخگویی و شفافت اداری، اصلاحات ساختاری و قوانین، بهبود معیشت کارکنان و اصلاح روش ها و فرایند ها انجام کار را راهکارهای ارتقاء سلامت اداری برشمرد.
مدیر کل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در توسعه فساد نیست اضافه کرد: تا زمانی که به فکر انتصاب مدیران خوب و توانمند نباشیم توسعه و سلامت اتفاق نمی افتد و تنها مدیران شایسته هستند که به فکر جانشینان لایق هستند.