مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار کرد:
همایش نگاهی برتعامل مدیر خردمند و نو معلم خلاق
دکتر اکبر پناهی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش در همایش نگاهی برتعامل مدیر خردمند و نو معلم خلاق با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و نومعلمان آموزشی با تاکید به امانت داری انسانها اظهار کرد: عده ای بر این باورند که امانت فیض الهی و اسرار حق و پیمان بوده و گروهی هم عقل را امانت می دانند، مفسران هم تکلیف الهی را امانت دانسته اند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به دخل و تصرف در امانت حرفه ای، بیان داشت: هم در امانت شرعی و هم در امانت مالکی دخل و تصرف وجود ندارد، اما در امانت حرفه ای باید بیشترین دخل و تصرف را کرد.
وی با بیان اینکه معلمان چهار سال در دانشگاه فرهنگیان امانت بودند و دانش آموزان در دست این معلمان نوعی امانت هستند، تصریح کرد: امانت دار خوب بودن مهم است. زمانی که معلمان در عرصه هایی که فعال هستند به وظایف خود عمل کنند آن زمان امانت دار خوبی خواهند بود و به بهره وری لازم هم می رسند.
دکترپناهی با اشاره به اینکه بهره وری دارای اثر بخشی و کارآیی است، اظهار داشت: معلمان باید محتوای آموزشی خوب را با بهترین روش به دانش آموزان منتقل کنند و زمانی که بهره وری کلاس بالاتر برود، امانت دار بهتری خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه سرنوشت دانش آموزان وابسته به برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، مجلس و دولت است، گفت: این دانش آموزان بایستی از آموزش ها بهره وری لازم را داشته باشند و در این زمینه ارزیابی از عملکرد معلمان مهم بوده و به شناسایی مشکلات و بازنگری آموزش های دانشگاه فرهنگیان در ارایه آموزش های تخصصی و بهینه کمک می کند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: همچنین دانشگاه فرهنگیان با برگزاری کارگاه آموزشی و کار در آموزش و پرورش و دستورالعملی که در اصلاح امور دارد، می تواند تعامل مثبت را در ارتقای کیفی آموزش و پرورش داشته باشد.
معاون آموزشی و پژوهشی، فرهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در جمع معاونین و مسئولین اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و همچنین مدیران و نو معلمان مدارس استان گفت: فرهنگ خلاقیت و نوآوری باید در مدارس تقویت شود و معلمان در این راستا نقش بسزایی دارند.
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان اصفهان، دکتر تقی آقا حسینی پنچ شنبه 7 دی در همایش "نگاهی بر تعامل مدیر خردمند و نومعلم خلاق» که در مرکز آموزش عالی شهید رجایی برگزار شد با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم و آموزش وپرورش دو مجموعه تفکیک ناپذیر هستند، اظهار کرد: این دو مجموعه وظیفه فراهم کردن فرصت برای یادگیری و رشد مدیر خردمند و نو معلم خلاق را دارند و باید دانست در حوزه تعلیم و تربیت بین مدیر و معلم تفاوتی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه معلمی که مدیر باشد آموزش او اثربخش تر بوده و در عین حال مدیری که نقش معلم و مشاور و مربی را داشته باشد قادر به انجام وظیفه اصلی خود خواهد بود، اضافه کرد: وظیفه مدیر در نظام اسلامی ایجاد فرصت برای رشد و تعالی در همه ابعاد است، معلم هم در همین راستا نقش خود را ایفا می کند و ماهیت انجام وظیفه معلم و مدیر در حوزه تعلیم و تربیت با هم معنا می دهند.
معاون آموزشی و پژوهشی، فرهنگی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان یک رسالت را بر عهده دارند، در واقع دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسائل تربیتی با حمایت معلمان این مسیر را ادامه می دهد و انسانی فرهیخته تر و کارآمدتر را به خانه اصلی خود که همان مدرسه است، باز می گرداند تا با همکاری همدیگر در نظام آموزشی فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه مطالعات و پروژه های بین المللی متفاوتی در همین زمینه در دنیا در حال فعالیت است که بر وجود مدیر کارآمد، خردمند، هوشمند و معلم نوآور و خلاق در حوزه تعلیم و تربیت تاکید دارند، ابراز کرد: گفت و گو کردن با همدیگر، خردمندی، رشد، پیشرفت، آموزش به همراه تعامل سازنده و اثر بخش بین مدیر و معلم این امر را در زمینه آموزش امکان پذیر خواهد می کند.
دکترآقا حسینی با تاکید به گسترش این تعامل، اظهار کرد: این تعامل و پیوند معنا دار بوده است و چنانچه بتوانیم این تعامل را گسترش دهیم در این راه موفق تر عمل خواهیم کرد.
معاون آموزشی و پژوهشی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: اصلی ترین زمینه تقویت در مدارس همان فرهنگ حاکم بر مدارس است که با تقویت این فرهنگ می توانیم در مسیر رشد گام برداریم. در واقع فرهنگ، مدیر و معلم را به هم پیوند می دهد.
وی یادآور شد: برای دستیابی به توسعه پایدار، رشد توانایی ها ضروری است و مدارسی که به این سمت پیش می روند مدیران آن شرایط را بهتر درک کرده و مکانیزم را بهبود می بخشند.
دکترآقا حسینی با تاکید بر اینکه نظارت مدیران بر توان معلمان، اهمیت دارد، تصریح کرد: یکی از عوامل مغفول مانده در تعلیم و تربیت، نظارت در امر راهنمایی بوده که امری لازم است و باید مدیران بر توان معلمان نظارت داشته تا آنها رشد کرده و خردمند شوند.
وی اضافه کرد: باید مدیر برخوردار از توانایی تدریس، ارزیابی، برنامه ریزی دقیق، توانایی تسلط بر الگوهای تدریس باشد و در این صورت ناظر آموزشی خواهد بود که می تواند به معلم در امر تعلیم و تربیت کمک کند تا تجربه ها را به نسل جدید منتقل کند.
دکتر آقاحسینی گفت و گو، شنیدن و تعامل در حوزه های آموزشی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: همچنین باید مدیر برای رهبری مدرسه رسالت و هدف آرمانی را تعریف کند و با هدف گذاری در این زمینه تلاش لازم را انجام دهد.
معاون آموزشی و پژوهشی ، فرهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه لازمه تحول، آگاهی مدیر به نیازهای جامعه است اضافه کرد: تجربه های خود را به نومعلمان آموخته و برای آنها الگو باشید، با معنویت بخشی به کارها در حوزه فرهنگ و مدرسه به رشد و تعالی دانش آموزان کمک کنند.
شایان ذکر است این همایش پس از برگزاری 3 کارگاه با موضوع روابط انسانی در مدرسه به کار خود پایان داد.