سرپرست دانشگاه در نشست شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش:
کشورهای پیشرو، معلمان و مراکز تربیت معلم را قدر دانستند
دکتر خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ در نشست شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که با حضور بطحائی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن پاسداشت 9 دی روز بصیرت و آرزوی آرامش، پیشرفت و توسعه همه جانبه برای کشور ابراز امیدواری کرد: با عنایت خداوند متعال بتوانیم جایگاه اصلی خودمان را پیدا کنیم.
وی قداست کار معلمی را قداست پیش ادیانی برشمرد و خاطر نشان کرد: پرفرازترین و ارزشمندترین کار، تعلیم و تربیت است.
دکتر خنیفر با بیان اینکه شجره طیبه دانشگاه فرهنگیان برای جبران خلاء های موجود و نیز تقویت جایگاه تربیت معلم در عرصه آموزش عالی ایجاد شده است، افزود: مهمترین این خلاء تربیتِ اصیل و صحیح معلم در طراز جمهوری اسلامی است.
وی تربیتِ معلم و دانش آموز مناسب را به اندازه راه اندازی سانتریفیوژ ارزشمند دانست و گفت: تربیت صحیح، وطن دوستانه و متدین معلم می تواند جلوی تمامی ناملایمات و بحران ها را بگیرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مطالعات و پایش نظام های تربیت معلم کشورهای پیشرو تصریح کرد: کشورهای موفق، معلمان و مراکز تربیت معلم را قدر دانستند و هیچ گاه معلمی خارج از نظام تعلیم و تربیت بویژه تربیت معلم وارد سیستم نمی کنند.
وی با اشاره ممنوعیت حضور معلمان در میدان های جنگ اروپا، خاطر نشان کرد: در ایران معلمان و دانش آموزان نقش خود را در دفاع مقدس متفاوت از سایر کشورها عمل کردند بطوریکه ما قریب به 36 هزار شهید دانش آموز و 4 هزار معلم شهید داریم.
دکتر خنیفر اساس هم افزایی را تیم سازی و کار گروهی برشمرد و گفت: عامل موفقیت در مدیریت بویژه اداره تربیت معلم و آموزش، توانایی و تمایل است، اگر در کاری مشغول باشیم که معتقد نباشیم موفق نخواهیم بود.
وی با اشاره به حس ناخودبسندگی به عنوان عامل موفقیت خاطر نشان کرد: مرگ کشور و نظام تعلیم و تربیت زمانی است که حس کنیم به حد کفایت رسیده ایم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه حتی با افزایش تربیتِ معلم هیچگاه با تراکم و ازدیاد معلم مواجه نخواهیم بود، افزود: با افزایش معلمان می توانیم از کمیت به سمت کیفیت برویم و کلاس های درس را به استاندارد بین المللی برسانیم.
وی شنیدن موثر، آینده پژوهی، مستند سازی، چند جانبه نگری، پیشینه کاوی، استفاده از تجارب بین المللی و بومی سازی و عرضه دوباره آن به جهان، خداحافظی با حب و بغض افراطی، استقبال از اصلاح و تغییر و ایجاد انباره تجارب را از لوازم موفقیت مدیریت کلان و خرد برشمرد.
دکتر خنیفر با اشاره به مطالعات و رصد دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: حساسیت دانشگاه از جهت تبدیل مراکز تربیت معلم به دانشگاه بدون توجه به ظرفیت، ساختار، اعضای هیئت علمی و...؛ چالش های پیش رو و آینده دانشگاه فرهنگیان انتظارات و توقعات ارکان نظام و سیاسیون در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است.
وی تربیت معلم را اولویت دوم پس از امنیت در کشورهای موفق برشمرد و گفت: تقویت نظام تعلیم و تربیت مقدم بر همه ارکان، حساسیت تربیت و جذب معلم از راه تربیت معلم، نگاه سرمایه گذاری، نگاه فرا سیاسی، دیدن جایگاه آن فراتر از دیگر دانشگاه ها، اعتماد به نظام تعلیم و تربیت، ارتباط دادن مفاهیم رشد و توسعه با رسالت تربیت معلم و مهارتی کردن آموزش ها را از جمله سیاست های کشورهای پیشرو دانست.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه اضافه کرد: برای تقویت تعلیم و تربیت باید تربیت معلم مطلوب و پایدار و معلم مهارتی داشته باشیم.
وی رسیدگی به وضعیت هیئت علمی تطبیقی، کاهش جذب از ماده 28، استفاده از ظرفیت های خالی دانشگاه با فرض استاندارد فضای آموزشی و رفاهی، ساماندهی جذب هیئت علمی، ارتباط موثر با مجلس، وزارت علوم، آموزش و پرورش، حلقه های مدیریت استانی، بحث شبانه روزی بودن و اسکان در سراها، حرکت به سمت خودکفایی درآموزش همه رشته ها، آینده نگری و رصد مداوم تحولات جمعیتی دانش آموزان و معلمان، فعال سازی کمیته تامین معلمان آینده و مستند سازی تجارب را از چالش ها و مسائل پیش روی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد.