نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با موضوع ارائه نظریه "هرم روانی؛ مبنایی برای نظریه مند سازی فرایند تربیت" برگزار شد.
این نشست علمی و تخصصی با حضور دکتر عباسعلی شاملی، ارائه دهنده نظریه، دکتر فخاری، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، حجه الاسلام والمسلمین دهقانی و جمعی از اساتید و فرهیختگان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه استان سه شنبه 19 دی 1396 در قالب "اولین نشست از سلسله نشست های علوم انسانی در مسیر تحول" به همت دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.
دورنمای نظریه روان شناختی هرم روان آدمی
دکتر شاملی در توصیفی علمی و دقیق، تربیت و اخلاق عملی را همان مدیریت و مهندسی نفس آدمیان و هدایت آن به قله کمال و خودبسندگی دانست و خاطر نشان کرد: این مهم ترین پدیده زندگی بشر نیازمند نظریه ای علمی و توجیه گر است که اقدامات تربیتی و اخلاقی ما را قانونی و هنجارمند گرداند.
وی با بیان اینکه نظریه هرم روانی آدمی، اقدامی نخسین در این راستا است، افزود: در نظریه روان شناختیِ اسلامیِ هرم روان آدمیِ عرضه شده از سوی استاد علامه مصباح یزدی که مبتنی بر تحلیل های درون نگرانه و بهره گیری از یافته های علم النفس اسلامی و مشاوره با برخی از کریمه های قرآنی است، نفس آدمیان بسان هرمی سه بعدی فرض شده است؛ نقطه رأس این هرم، نشان دهنده نقطه وحدت و همگرایی نگرش ها، گرایش ها، انگیزشها، کوششها و داشتههای (نقطه هم گرایی علم، قدرت و محبت) نفس است. از این نقطه، گرایشها، توانش ها و رفتارهای درونی و بیرونی گوناگونی ظهور پیدا میکنند.
دکتر شاملی با اشاره به اینکه در سطوح این هِرم، سه سطح معرفت، قدرت و محبت، بروز یافته است، تصریح کرد: سطح اول در بردارنده، بعد اول یعنی معرفت، سطح دوم حاوی بعد دوم یعنی قدرت (توانایی انجام کارها) و سرانجام سطح سوم، همآغوش با بعد سومی به نام محبت است.
وی اضافه کرد: تشبیه نفس آدمی به هرم برای این است که نقطه رأس آن نشانگر مقام وحدت نفس (رأس هرم) و سطوح و ابعاد سه گانه آن، بیانی از مقام کثرت و فراوانی قوای نفس و درهمتنیدگی آن با مقام وحدت است. وی با بیان اینکه بازشناسی این هرم و اقدام آموزشی و پرورشی بر اساس یافته های این نظریه می تواند معلمان و مربیان را یاری دهد که در فرایند اقدامات خود بی هراس و مطمئن به هدایت و راهنمایی متربیان و فراگیرندگان بپردازند اظهار کرد: توجه به روان بنه های گرایشی و انگیزشی و آگاهی از داشته های و یافته های نفس آدمی در فرایند رشد شخصیت مبنای علمی و کارشناختی در سرمایه گذاری های آموزشی و پرورشی است.
ارائه نظریه و هم اندیشی و گفتگو
بخش هایی از نظریه فوق در نشستی صمیمانه توسط استاد مرور و بازخوانی شده و توسط حاضران مورد بررسی، نقد و گفتگوی جدی قرار گرفت.
طرح دیدگاه ها، پرسش ها و گفتگوهای علمی قابل توجه و پاسخگویی منصفانه و توام با سعه صدر ارائه دهنده نظریه، از نقاط برجسته در این نشست هم اندیشی بود.
شایان ذکر است که دومین نشست ارائه نظریه مذکور به زودی و با حضور دکتر شاملی برگزار خواهد شد.