Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در نشست تخصصی مدیران گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان:

شیوه ارائه دروس، باید به گونه ای طراحی شود که روح پژوهشگری در دانشجو معلمان نفوذ یابد.

نشست تخصصی مدیران گروه های علوم تربیتی پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان که روز شنبه 10 اسفند ماه در سالن اجتماعات پردیس دانشگاهی شهید چمران برگزار شد، یک مهمان ویژه داشت. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در این جلسه، ضمن سخنانی به بیان وضعیت کنونی و چشم انداز برنامه آموزشی دوره ابتدایی و ارائه آمار و ارقام در این خصوص پرداخت.

دیمه ور، بررسی سرفصل دروس رشته علوم تربیتی ویژه آموزش ابتدایی را موضوعی مهم و اساسی عنوان کرد و ضمن ارائه ی آمار و مقایسه ی شرایط کنونی نظام آموزش و پرورش ایران و برخی کشورها، ضرورت هزینه کرد برای توانمندسازی نیروی انسانی و سهم آموزش و پرورش از منابع ملی، را مورد توجه قرار داد و در همین راستا، ضمن نقل حدیثی از پیامبراکرم (ص)  که"مردم مانند ذخایر زر و نقره هستند" افزود: متأسفانه این ذخایر تاکنون، آنگونه که باید، مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

 وی، در ادامه بر لزوم بازنگری در برخی از برنامه های درسی علوم تربیتی تأکید کرد و گفت: کارها باید با کارشناسی بیشتری انجام شود تا تبعات منفی آن ها به حداقل برسد، گاهی هدف های ارزشمند، با اجرای ناقص و شتاب زده، نتیجه ی معکوس خواهد داد.

اختلالات یادگیری، موضوع دیگری بود که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مورد توجه قرار داد و گفت: بی شک بخشی از علت ترک تحصیل دانش آموزان ما، ناکامی در یادگیری است. همین موضوع نشان دهنده ی اهمیت ایجاد مراکز اختلالات یادگیری است. در حال حاضر، تنها 350 مرکز اختلالات یادگیری در بین 750 منطقه آموزشی در سراسر کشور داریم که آن ها هم با مشکلات زیادی اداره می شوند. در نظر داریم در برنامه میان مدت در هر منطقه آموزشی، حداقل یک مرکز اختلالات یادگیری راه اندازی شود.

وی، همچنین، در خصوص اختلالات رفتاری، گفت: در حال پیگیری جدی بحث مشاوره در مقطع ابتدایی هستیم؛ امیدواریم بتوانیم، با در نظر گرفتن ویژگی های نیروهای انسانی در اختیار، برای هر مقطع، مشاوری به صورت تمام وقت یا پاره وقت در نظر بگیریم.

دیمه ور، در ادامه ی سخنان خود، با اشاره به اهمیت بازنگری و به روز رسانی برخی دروس دوره کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی، افزود: مقدمات تکنولوژی آموزشی و تولید، تهیه و کاربرد لوازم آموزشی، نسبت به بحث تولید محتوای الکترونیک و رسانه های آموزشی، نیاز به بازنگری اساسی دارند؛ ما باید به این سمت و سو برویم که معلم پژوهنده مورد توجه قرار بگیرد. شیوه ارائه دروس باید به گونه ای طراحی شود که روح پژوهشگری در دانشجومعلمان نفوذ یابد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان، بر لزوم راه اندازی مدارسی برای عشایر، تبدیل پیش دبستانی به یک پایه تحصیلی در سال آینده با مشارکت بخش خصوصی و عدم تشکیل کلاس های چند پایه با بیش از 3 سال، تأکید و ابراز امیدواری کرد: نشست تخصصی مدیران گروه علوم تربیتی، جلسه ای پربار و مثمر ثمر باشد.