معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، ضمن فراخوان مدیران و مدرسان نسبت به اجرای برنامه مکمل و تدوین هر چه بهتر برنامه اصلی:
کارورزی، به عنوان بستری برای تعمیق یادگیری، کاربرد و تجربه عملی تدریس، سهم بزرگی در برنامه درسی دارد
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در نشست آموزشی مدیران گروه های علوم تربیتی پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه، که شنبه، 10/12/92، در پردیس شهید چمران تهران برگزار شد، به بیان اهداف و محورهای بازنگری محتوای برنامه آموزشی رشته علوم تربیتی پرداخت و برنامه درسی را نقشه راه آموزش برشمرد.
دکتر ساکی، ضمن خیرمقدم به مدیران گروه علوم تربیتی، گفت: بیشترین دانشجو معلمان ما، دانشجوهای علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی هستند، قطعا مهم ترین دوره آموزشی و زیرساخت آموزش، آموزش ابتدایی است، به طوری که از این دوره، به عنوان دوره طلایی یاد کرده اند، به همین منظور اگر برنامه ریزی های لازم به درستی صورت گیرد، نتایج خوبی برای جامعه در پی خواهد داشت.
وی، از مدرسان تربیتی به عنوان بهترین داوران دوره های آموزشی، نام برد و گفت: دوستان مدرس و مدیران گروه های علوم تربیتی، اعلام کردند که برنامه در حال اجرا، متناسب با دوره آموزشی ابتدایی نیست، از آنجایی که بهترین داوران دوره های آموزشی، مدرسان هستند، نسبت به این هشدارها حساس شده و با همکاری کارشناسان دفتر تحقیق، مدرسان و مدیران جلسات مختلفی برگزار کردیم، همچنین راهکارها را از طریق شورای هماهنگی تربیت معلم و وزارت علوم دنبال کردیم که نتیجه این اقدامات، ابلاغ برنامه مکمل بود، برنامه اصلی نیز، به عنوان پیش نویس در دفتر تألیف کتب درسی آماده شده و حتی روی سایت پردیس شهید چمران قرار گرفته است، انشاءالله با نظرات سازنده شما عزیزان، به زودی تصویب شده و به مراحل اجرایی خواهد رسید.
دکتر ساکی، با بیان این مطلب که برنامه درسی، نقشه راه آموزش است، ادامه داد: تمام فعالیت های مدرسان و دانشجو معلمان متأثر از برنامه درسی است، لذا اگر این برنامه درسی، درست تدوین نشده باشد، به انتظاراتی که در تربیت معلم داریم، نخواهیم رسید.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش فعالیت های این معاونت برای تدوین اصولی برنامه درسی پرداخت و گفت: به عنوان اولین گام، دفتر برنامه ریزی درسی را تأسیس کرده ایم تا گروه های برنامه ریزی درسی به منظور بازنگری تشکیل شود، همچنین شورای برنامه ریزی درسی نیز، تشکیل شده که بالاترین مرجع دانشگاه در تدوین برنامه های درسی خواهد بود، همراه با این اقدامات، در حال تدوین طرح کلان برنامه درسی و بازنگری در وضعیت موجود برنامه درسی، متناسب با نیاز روز و اسناد تحولی هستیم.
وی، افزود: به بحث کارورزی، به عنوان قسمتی از برنامه درسی توجه ویژه ای داشته ایم که بر اساس اساسنامه دانشگاه، حداقل باید 8 واحد درسی به کارورزی اختصاص پیدا کند، کارورزی بستری برای تعمیق یادگیری، کاربرد و تجربه عملی تدریس است و همین موضوع باعث شد تا مانند سایر رشته ها، بحث کارورزی سهم بزرگی در برنامه درسی داشته باشد.
دکتر ساکی، از ایجاد دفتر کارورزی و مدارس وابسته برای اولین بار در تاریخ تربیت معلم خبر داد و افزود: به استاد مشفق، یکی از پیشکسوتان تربیت معلم، مسؤولیت شورایی را سپرده ایم تا در این شورا، به همراه گروهی از کارشناسان، پیش نویس نقشه راه تربیت معلم تدوین شود.
سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیز، موضوع دیگری بود که معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، در خصوص این امر، گفت: در بحث سواد فاوا، با توجه به اسناد بالادستی و تجربه های روز دنیا، سندی تدوین کرده ایم تا به زودی به مرحله اجرا در آید.
وی، افزود: باور ما بر این است که اگر دانشجو معلمان، در حوزه فناوری، از شایستگی لازم برخوردار نباشند، در واقع ما نتوانسته ایم معلم را متناسب با نیاز روز تربیت کنیم، برگزاری این جلسات و انتقال نظرات و پیشنهادهای شما عزیزان، باعث می شود، برنامه های ابتدایی تغییر و ارتقا پیدا کرده و متعاقب آن معلمان متناسب با طراز مدارس جمهوری اسلامی تربیت شوند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، در پایان سخنان خود، در پاسخ به پرسش یکی از مدرسان علوم تربیتی مبنی بر این که چرا از نقطه نظرات مدرسان در پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده نمی شود، گفت: همین برنامه که تحت عنوان برنامه مکمل به پردیس ها ابلاغ شده، پیامد دغدغه ها و نیازهایی بود که در جلسه گروه های روانشناسی و تربیتی در شهریورماه سال گذشته در قزوین متوجه آن ها شدیم، همچنین مبنای شکل گیری چنین جلسه ای، استفاده از نقطه نظرات و اهمیت نقش مدرسان و مدیران گروه های تربیتی بوده و از همین جا، از همه شما دعوت می کنیم با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، ما را در تدوین هر چه بهتر برنامه اصلی یاری کنید.