Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مدیر کل دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش در جمع اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران:

ارتباط بین علم و آموزش، نقش پویای دانشگاه فرهنگیان است

به گزارش روابط عمومی مدیریت پردیس های استان تهران، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در اولین نشست اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران که در مرکز آموزش عالی شهدای مکه تهران برگزار شد، با بیان این پرسش که نقش آفرینی و مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در تالیف و نقد کنب درسی چگونه می تواند باشد؟ به بیان مطالبی پرداخت.

وی با بیان تجربیاتی از حضور در دانشگاه های  کشورهای اروپایی، تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا مانند انگلیس، در رشته های ریاضی، دین، جغرافی، علوم انسانی و ... رشته های ترکیبی - تلفیقی وجود دارد.

امانی طهرانی با بیان اینکه معلم باید آموزش دروس را بداند، اظهار کرد: به کارگیری دانش تربیتی به معنای عام و ارائه آن به صورت تخصصی در معلمان بسیار مهم است؛ حیات و هویت ما منوط به این است که در زمینه pck چقدر پیش رفته ایم.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: دانش pck، از جنس تولیدی است و این موضوع هم برای استاد و هم برای دانشجو مطرح است.

امانی طهرانی افزود: هر فردی در کانال ذهنی خویش تولیداتی دارد و تولید هر کس با دیگری فرق دارد به همین دلیل جنس دانش های تربیتی تخصصی تولیدی وغیر تکراری شمرده می شود.

وی با بیان برخی کاربردهای pck، تصریح کرد: هدف توسعه از جنس شایستگی دشوار است، انتظارات، عملکردی است و پیچیدگی دارد، زیرا جهان پیچیده است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه سخنان خویش، به بیان فرآیند چگونگی تالیف کتب درسی پرداخت.

امانی طهرانی ادامه داد: طرح درس از سال 2010  جای خود را به تدریس به یادگیری داده است و تعیین مسیر یادگیری از فرآیندهای تالیف کتب درسی است.

وی با بیان این پرسش که استاد دانشگاه فرهنگیان چگونه می تواند به بحث کتب درسی ورود پیدا کند؟ گفت: در تالیف کتب علمی، قدری علم و ذوق لازم است اما تالیف کتب درسی بسیار مشکل است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تصریح کرد: در کتب درسی موضوعی که بسیار باید پررنگ باشد، بحث pck است و آن چیزی که مغفول بوده این دانش و ارتباط بین علم و آموزش و نقش پویای دانشگاه فرهنگیان است.

گفتنی است در پایان این مراسم، ضمن بیان  برخی اشتباهات در تالیف کتب درسی و نظام آموزشی از سوی امانی طهرانی، اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان، پرسش هایی در خصوص کتب درسی، نقد بر کتب، نحوه ورود به سازمان پژوهش، استفاده بیشتر از تحصیلکرده های تربیت معلم و دوره های ضمن خدمت مطرح کردند.