Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
ادامه گزیده نظرات پیرامون منشور مدیریت در سازمان مرکزی و میثاق نامه ی سرپرستان؛

نظر برادر ارجمند جناب آقای منوچهر انصاری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی الیگودرز

     به دنبال طرح نظرات سرپرستان محترم پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، برادر ارجمند جناب آقای محمدعلی کمالی نهاد، سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اراک، خواهر گرامی سرکار خانم آبیار، سرپرست محترم پردیس امام صادق(ع) ایلام، برادر ارجمند جناب آقای دکتر جهانگیر جهانگیری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر، برادر ارجمند جناب آقای احمد ضابطی پور، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی حضرت ثامن الحجج(ع) مشهد مقدس که نظرات خویش را در پاسخ به پرسش های مطرح شده در خصوص منشور مدیریت در سازمان مرکزی و میثاق نامه سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان به این اداره کل ارسال نموده اند، نظر شما مخاطبان ارجمند را، به پاسخ های برادر ارجمند جناب آقای منوچهر انصاری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی الیگودرز، معطوف می داریم.

     اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان، در این خصوص، چون همیشه، منتظر ارسال نظرات سرپرستان محترم پردیس ها و مراکز آموزش عالی به ویژه سرپرستان جدید الانتصاب می باشد.

     و اما، برادر ارجمند جناب آقای منوچهر انصاری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی الیگودرز، در بیان خواص، محدودیت ها و موانع تحقق میثاق نامه سرپرستان، چنین نگاشته اند:

1. از آنجا که بیشترین میزان تأثیر پذیری مراکز علمی، خصوصا مدارس و مراکز تربیت معلم، از طریق نیروهای پرورش یافته در همین مراکز، تأمین می گردد؛ لذا مشارکت استعدادهای موجود در هر منطقه، می تواند پشتوانه ای قوی در تصمیم  سازی ها در سطح پردیس و مراکز آموزش عالی  باشد. این مشارکت، همچنین، می تواند سطح بسیار بالای تجربه های موجود، در بخش های مختلف آموزشی  و...  آن را، به نسل در حال تحصیل، انتقال دهد.

2. چون، اساس حضور دانشجو معلمان در مراکز، بر مبنای دیدگاه های تربیتی است و دانشجو معلمان، مدام در حال یادگیری بوده و شخصیت  علمی و اخلاقی آنان، به عنوان یک نیروی سازنده  و مولد درحال شکل گیری است، لذا هرگونه رفتار خارج از چارچوب تربیتی با ایشان می تواند  آثار مخرب داشته و باعث به انحراف کشیده شدن  دیدگاه  و رفتارهای آینده ی او، در برخورد با نسل آینده شود.

          1-2- رفتار مشفقانه با دانشجو معلم، از ضروریات هر مجموعه است، چرا که از یک طرف دانشجو معلم، با مشکلات دوری از خانواده، ترس از آینده شغلی، کاستی های  موجود در  تأمین نیازهای  رفاهی، جسمی و عاطفی روبرو است و از طرف دیگر، به دنبال الگوی رفتاری مناسب برای آینده خود می باشد، لذا باید به این الگو در مراکز، دست یابد، بنابر این، رفتار مسؤولان و مدرسان می بایست هم جبران کننده ی مشکلات موجود و هم الگوی عملی رفتار آینده ایشان باشد، این الگو، عملکرد دانشجو معلم را در برخورد با دانش آموزان، در طول خدمت، تبیین می کند.

3. این نوع برخورد که اثرات مثبت  آن به کلاس درس نیز سرایت پیدا می کند، می تواند ثبت کننده ی نوعی از  رفتار صحیح، در ذهن دانشجو معلم  و موجب بهره مندی از آن در آینده شغلی او باشد.

4. این نگاه، در صورتی که از بالا (سازمان مرکزی) به پایین (تمامی پردیس ها و مراکز )نگاهی یکسان و یکنواخت باشد، در تحقق یک سازمان قوی، منسجم و یکپارچه بسیار مؤثر خواهد بود.

5. چنانچه نگاه یکسان به مجموعه ی پردیس ها و مراکز وجود نداشته باشد، با برخوردهای تحکم آمیز و خارج از ضوابط و مقررات، رعایت سلسله مراتب  اداری، با چالش روبرو خواهد شد.

6. رفتار توأم با خلاقیت در رفع محدودیت ها، سبب استفاده از منابع انسانی و مادی موجود در هر منطقه خواهد شد و رفع تنگناهای رشد و ترقی  را به همراه خواهد داشت. حصول نتایج ضعیف و یا داشتن  واهمه از بازخواست نابجا، سبب کاهش رفتارهای توأم با ابتکار و خلاقیت خواهد شد.

7. اهتمام به ارتقاء مستمر کیفیت آموزش(تربیت) با استفاده از نتایج ارزشیابی درونی وبیرونی و در پیش گرفتن اقدامات ابداعی و ابتکاری، سبب اعتلای مجموعه خواهد بود.

     1-7- توجه صرف به ارزشیابی، خصوصا در ارزیابی عملکرد استادان، آنان را درگیر بالا بردن امتیازات عملکرد خواهد کرد و اقدامات ابداعی و ابتکاری توسط دانشجو معلمان و استادان را به حداقل می رساند.

8. توجه ویژه به یک برنامه فرهنگی که در آن، تعالی  و رشد همه جانبه ی دانشجو معلم، لحاظ شده باشد، ضامن سلامت و تأمین کننده ی تربیت صحیح نسل آینده، توسط ایشان خواهد بود.

     1-8- حساسیت بالا در این موارد، می تواند از بروز ناهنجاری های فراوانی، چون؛ تعصبات منطقه ای ناشی از ناهمگونی جمعیتی، مذهبی و قومی؛ بروز مشکلات رفتاری و اخلاقی؛ نواقص و کاستی ها  موجود در مجموعه و ...  جلوگیری کند.

    2-8- عواملی می توانند از به وجود آمدن یک بافت مناسب و شایسته فرهنگی در مراکز جلو گیری نمایند که از آن جمله اند: وجود کاستی های فراوان، توزیع نامناسب دانشجو معلم در مراکز، جانب داری برخی مسؤولان برای تقابل دانشجو معلم  با دانشگاه، اعتبارات ناکافی برای اقدامات فرهنگی، از جمله برگزاری مسابقات و اردو های تفریحی و زیارتی و ... .

9. در صورت وجود این توانایی در همراه نمودن ادارات کل با اقدامات مراکز، گره بسیاری از مشکلات موجود در پردیس ها و مراکز برطرف خواهد شد.

    1-9- متأسفانه در چند سال اخیر، نگاه درستی از سوی اغلب ادارات کل آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان نشده و کمترین تعامل بین این دو بازوی مهم در آموزش و پرورش وجود ندارد؛ لذا قبل از  هر اقدامی از سوی سازمان مرکزی، می بایست همکاری متقابل بین  این دو، افزایش یابد تا بسیاری از مشکلات موجود از این طریق مرتفع گردد.

10. یک مدیر توانا، در هر شرایطی می بایست حائز چنین توانایی باشد که بتواند با امکانات موجود، مدیریتی مبتکرانه و خلاق، در چارچوب قوانین موجود داشته باشد.

     1-10- اعمال مدیریت شخصی و  از بین رفتن منابع موجود، همچنین، از بین رفتن سلسله مراتب اداری، از موانع  اعمال مدیریت با برنامه است.

12. این روش تشویق می بایست جزء لاینفک اقدامات آموزشی هر مرکز باشد تا بدین وسیله پژوهش  و خلق آثار ممتاز را در مراکز شاهد باشیم.

     1-12- طی چند سال اخیر در دانشگاه فرهنگیان، توجه جدی به این مقوله نشده و عملا هیچ گونه منابع مالی در خصوص تشویق استادان و مدرسان، کمیته های پژوهشی  و اقدامات پژوهش محور، وجود ندارد.

14. شرکت دانشجو معلمان در تشکل های مختلف که در چارچوب نظام اسلامی تعریف شده، بسیار مهم است؛ زیرا دانشجو معلمان، بسیاری از معارف و بصیرت لازم را از طریق تعامل و شرکت در این کانون ها، به دست می آورند.

     1-14- در صورتی که نظارت جدی بر عملکرد این تشکل ها نباشد، دانشجو معلمان به راحتی در گرداب توطئه و دام های گسترده توسط افراد معاند، گرفتار خواهند شد؛ چنانجه برخی تشکل های دانشجویی، امروزه در کشور، با سیاست های دشمنان نظام،  همصدا  هستند.

16. بهره مندی از شاخص های تکنولوژی، خصوصا در بخش آموزش، سبب می شود دانشجو معلمان از همان آغاز فعالیت های تحصیلی با این نوع آموزش، انس گرفته  و آن را با دانسته های  خود، عجین کنند.

     1-16- استفاده از تکنولوژی های روز، در امور  اداری و آموزشی، مستلزم  طی دوره های آموزشی مخصوص می باشد، حجم سنگین کار اداری در این دانشگاه که از ساعات آغازین شنبه تا غروب جمعه  ادامه می یابد،  یکی از موانع گذراندن دوره های آموزشی است. همچنین، با توجه به تأسیس دانشگاه و الزامات ایجابی آن، هنوز زیر ساخت های  لازم در شأن این دانشگاه، به درستی تعریف نشده و عدم دسترسی به منابع مختلف، موجب گسستگی در بخش های مختلفی شده که مستلزم بهره مندی از تکنولوژی روز است.

17. زندگی لذت بخش در یک مکان مفرح و شاد در پرورش روح  و رشد و شکوفایی استعداد دانشجومعلمان تأثیر فراوان داشته و در تکوین شخصیت آن ها، نقش مهمی ایفا می کند، خلق و پرورش این خصیصه در شخصیت یک معلم، دیدگاه  او را در پرورش دانش آموزانی با همین روحیه، روشن تر خواهد کرد.

     1-17- توجه به ایجاد فضای سبز و توسعه ی آن، بدون داشتن نیروی کار ماهر، سبب افت توجه به زیبا سازی محیط پیرامون گشته و این در روحیه دانشجو معلمان و همکاران تأثیر گذار است.

18. هیچ آموزشی در حین تحصیل دانشجو معلمان، نمی تواند جایگزین برنامه کارورزی شود؛ آثار و فوایدی که بر این کار مترتب  است، در هیچ یک از مقوله های آموزشی دوره دو یا چهار ساله وجود ندارد؛ با گذراندن دوره کارورزی است که دانشجو معلم، احساس معلم بودن را پیدا کرده و رابطه دو طرفه با دانش آموز  را لمس  می کند و خود را متعلق به کلاس و دانش آموز می بیند، به شرط آن که برنامه کارورزی، مورد بازنگری و تمهیدات آن، از قبل فراهم گردد.

19. وجود نقص در برخی از آیین نامه ها  و عدم چابکی در سازمان مرکزی، به زیر مجموعه هم سرایت می نماید و  واکنش سریع به مسائل، از حجم حوادث می کاهد.

20. اجرای این کار سبب می شود دانشجو معلمان، در معرض ارائه تجربیات متنوع و فراوان قرار گیرند و توانمندی های دانش آموختگان ادوار گذشته، در پیشبرد اهداف تربیت معلم مؤثر است و این، نیاز به چارچوب و سازکار خاص دارد.