Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در نشست بیان تجربیات معلمی عنوان کرد:

دولت و مردم باید تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان را برجسته و هرچه می توانند برای آن سرمایه گذاری کنند

نشست بیان تجربیات و بررسی جایگاه معلمی و دانشگاه فرهنگیان با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی معلم پیشکسوت، دکتر خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان و حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان مرکزی، همچنین مدیران پردیس ها و مراکز استان تهران سه شنبه 10 بهمن 96در سالن شهید باهنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن خیر مقدم با ابراز خرسندی از افتخار حضور ارزشمند معلم فرهیخته حجت الاسلام و المسلمین فرائتی در جمع خانواده دانشگاه شریف فرهنگیان، با تاکید بر اهمیت کسب هنر معلمی، گفت: در صورت مسلح نبودن معلمان به شیوه های تدریس و هنر اداره کلاس، افکار و اندیشه، حتی با داشتن اوج دانش، کلاس درس کسالت آور خواهد بود.

وی معلمی را هنری آموختنی، تجربی و لطف الهی دانست و اظهار کرد: 40 درصد معلمی کسب علم و 60 درصد آن هنر معلمی در اداره کلاس و اندیشه دانش آموزان است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به جایگاه دانشگاه فرهنگیان بر اهمیت این دانشگاه و ضرورت توجه به آن تاکید و اظهار کرد: کار معلمان انسان سازی است که چگونگی تربیت آنان تا قیامت تاثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش الگویی و ارتباطات غیرکلامی، رفتار و پوشش معلمان در کلاس درس تصریح کرد: کتاب درسی باید حاصل و عصاره تجربیات معلمان پیشکسوت و با تجربه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان خاطره ای از آیت الله گلپایگانی در وصف جایگاه معلمی افزود: کار معلمی مرتبه ای بالاتر از مجتهد بودن را دارا است.

وی با بیان اینکه معلمی کار خداوند، جبرئیل و انبیاء است اظهار کرد: سرمایه دار آموزش و پرورش معلمان هستند که با اندیشه و فکرِ نسل آینده سر و کار دارند، پس باید حل مشکلات آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور داشتن سعه صدر و بی تکلف بودن را از ویژگی های معلمان خوب برشمرد و افزود: معلمان باید برای حضور در کلاس، خود را از تجملات دور نگه دارند، ساده زیستن آنان می تواند الگو و امیدی برای دانش آموزان باشد.

وی با بیان اینکه پرداختن صرف به  انبوه محفوظات و اطلاعات عمومی فایده ندارد بر اهمیت کاربردی دیدن و توجه به کسب مهارت در مدارس تاکید و تصریح کرد: هر آنچه در کتاب های درسی درج می شود باید 4 شرط را دارا باشد، واجب و یا مستحب باشد و یا مشکلی از مشکلات جامعه و فردا را مرتفع کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به ضرورت تحول در مدارس و کتاب های درسی، خاطر نشان کرد:  داشتن دیپلم سواد نیست و کارشناسی نیاز به همراهی مهارت و تجربه دارد، باید به اندازه نیاز درس خواند و به دنبال مهارت رفت.

وی با بیان اینکه باید مدارک بر اساس مهارت ها داده شود گفت: اگر مهارت در کشور نباشد به مسئله بر خواهیم خورد.

این معلم پیشکسوت با اشاره بر طرح تحول بنیادین خاطر نشان کرد: تصویب قانون تحول مشکلی را حل نمی کند بلکه مجری قانون و  وجود مرد عمل و تحول در این عرصه می تواند راهگشا باشد.

وی بر اهمیت تاثیر  اساتید و معلمان در آموزش اخلاق در جامعه و ضرورت پرداختن به آن تاکید و تصریح کرد: برخی موارد از جمله اخلاق در قالب درس آموختنی نیست بلکه نیاز به تجربه، مهارت و آموزش عملی دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه با اشاره به اهمیت خاص و ویژه جایگاه دانشگاه فرهنگیان، افزود: دولت، ملت و مردم باید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان نذر و آن را برجسته کنند، هرچه می توانند برای آن سرمایه گذاری کنند به طوری که بچه ها به معلمی عشق بورزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پرداختن به بحث نماز، مطالعه و توجه به اسرار و اهمیت آن  و کسب مهارت شیوه های دعوت و تشویق به نماز از سوی دانشجو معلمان برای نسل آینده تاکید کرد و ادامه داد: وظیفه قرآنی همه شما اقامه نماز است، کسی که با خدا گره بخورد فساد نمی کند، باید معلمان مهارت دعوت دانش آموزان به نماز را یاد بگیرند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به گستردگی اینترنت و فضای مجازی و ایجاد شبهات در میان نسل  نوجوان و جوان گفت: دانشجو معلمان باید مجهز به توان پاسخ به شبهات و مسائل شوند، با مفاهیم و ابعاد نماز آشنا شوند و بتوانند با بهره گیری از آیات قرآن و احادیث به شبهات پاسخ دهند.

وی همچنین با بیان اینکه معلمی کاری بسیار مقدس و شغل خدا و انبیاء است اظهار کرد: معلمی باید از درون بجوشد، چاهی ارزش دارد که آب از درون آن بجوشد نه با سطل  پر شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پایان ابراز امیدواری کرد: معلمانی که طی سی سال عهده دار تربیت نسل آینده هستند با کسب مهارت های مورد نیاز و شیوه های تدریس بتوانند پاسخگوی شبهات باشند.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع معلمی و تربیت معلم بر برخورداری از تجارب معلمین موفق و مجرب  و امکانات  کشور از جمله صدا و سیما برای این مهم تاکید و اظهار کرد: تمام فعالان عرصه تربیت معلم نباید منتظر ابلاغ و یا حق ماموریت برای حرکت خود باشند بلکه به عنوان مسلمان باید دِین خود را به قرآن، اسلام و امام زمان (عج) اداء نمایند.