آموزش، پاشنه آشیل دانشگاه است و قدرت از قلم و آموزش خارج می شود
دکتر خنیفر در مراسم معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی:
آموزش، پاشنه آشیل دانشگاه است و قدرت از قلم و آموزش خارج می شود
مراسم تکریم از زحمات ارزشمند و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی صبح امروز شنبه 14 بهمن 1396 با حضور دکتر خنیفر سرپرست دانشگاه، مشاوران، معاونان دانشگاه و مدیران و کارکنان حوزه آموزشی سازمان مرکزی برگزار شد.
در این مراسم دکتر خنیفر ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت دهه فجر، با بیان اینکه آموزش پاشنه آشیل دانشگاه است و قدرت از قلم و آموزش خارج می شود، خاطر نشان کرد: نمی توان به آموزش به صورت تشریفاتی برخورد کرد. اگر کارآموزش به درستی انجام شود اقتصاد و سیاستِ اجتماع درست می شود، تمام آسیب های اجتماعی به آموزش بر می گردد.
وی با اشاره به کلامی از امام راحل(ره) مبنی بر اینکه "کاری کنید بماند نه کاری کنید که بمانید" اظهار کرد: امکانات و تحول ساختنی است نه یافتنی، ما در این دانشگاه فراموشی سازمانی نداریم و از تمام تلاش و زحمات مدیریت های پیشین تشکر کرده و از آنها بهره خواهیم برد.
دکتر خنیفر با اشاره به رسالت دانشگاه در تربیت معلمان طراز انقلاب اسلامی، به سونامی بازنشستگی و خروج معلمان، افزایش جمعیت دانش آموزی و کمبود معلم مورد نیاز در مدارس اشاره و تصریح کرد: اگر تا 50 سال آینده با تمام ظرفیت پذیرش داشته باشیم، شاید پس از تامین کمیت به کیفیت و استاندارد برسیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه اگر ملتی بخواهد رشد و تحول یابد باید در آینده زندگی کند، افزود: برای رشد باید یک گام در گذشته و دو گام در آینده داشته باشیم.
وی با تاکید بر اهتمام در یافتن راه حل برای چالش های پیش روی معاونت آموزشی و دانشگاه گفت: پیشینیان به عنوان معادن تجربه و کارشناسان و مدیران داخلی به عنوان نبض اصلی دانشگاه هستند.
دکتر خنیفر با اشاره به دو رسالت متمایز آکادمیک دانشگاه ها و دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه عهده دار تربیت نیرو برای سازمان ها و صنعت است و دانشگاه فرهنگیان باید معلمینی پرورش دهد که نه فقط آموزش ببینند بلکه تربیت کنند و دروس تربیتی، روانشناسی تربیتی، مشاوره و فنون تدریس را بیاموزند.
وی تربیت معلم را رسالتی خطیر برشمرد و گفت: یک معلم گاه می تواند با یک کلمه ریل زندگی افراد را تغییر دهد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به حضرت امام حسین (ع) به عنوان الگویی فرا اخلاقی، تصریح کرد: ترتیب درست نسل فردا، ترمیم پس فردای جامعه است.تربیت فداکارانه با استفاده از الگو های دینی اخلاقیمان، می تواند سانتریفیوژهای آینده ما باشد.
همچنین دکتر موسی پور با اشاره به ماموریت و رسالت خطیر دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمانی که پیام رسان انقلاب و انتقال آن به آیندگان خواهد بود، گفت: خداوند را شاکرم که با افتخاری وصف ناپذیر می توانم پرچم مجموعه آموزشی و تحصیلات تکمیلی را در مسیر خدمت مستمر به مثابه میدان دو امدادی به بزرگواری از تبار آموزش عالی کشور دیگر بسپارم و در کنار شاهد توفیقات وی باشم.
وی با بیان اینکه آنچه طی این سالها نصیب شد فرصتی از آموختن و ساختن بود، خاطر نشان کرد: من کار در این معاونت را فرصتی محدود برای کاری وکالتی می دیدم و در این مسیر هم من به تجربیات جدیدی دست یافتم و هم دانشگاه از قبل افکار و اندیشه های همکاران بهره برد.
دکتر موسی پور در ادامه با بیان اهداف تحقق یافته و برنامه های تحقق نیافته، به بالا بودن انتظارات بیرونی و کمبود امکانات درونی برای توسعه آموزش، ضرورت نوگرایی در برنامه درسی و نبود زیر ساخت، مسئله ایجاد انگیزه ورود و فرایند عمل دانشجومعلمان به عنوان چالش های معاونت آموزشی اشاره کرد.
در ادامه دکتر طاهر روشندل اربطانی معاون جدید آموزشی و تحصیلات تکمیلی ضمن ابراز خرسندی از توفیق خدمت در دانشگاه شریف فرهنگیان خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم این دانشگاه، دانشگاهی بسیار اثر گذار است و می تواند بیش از این در سرنوشت نسل جامعه اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه اگر به دنبال تحول و رشد در جامعه هستیم باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد، افزود:دانشگاه فرهنگیان رکن رکین تحول در آموزش و پرورش به حساب می آید.
دکتر روشندل در ادامه محوری ترین و اساسی ترین برنامه پیش روی خود را تکریم اساتید برشمرد و گفت: اعتقاد دارم لازمه تحول در نگاه جامعه به شغل معلمی این است که پرورش دهندگان معلمان را تکریم کنیم.
وی اهتمام در راستای اصلاح هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه، ایجاد فرصت مطالعاتی اساتید و توزیع عادلانه ها آن را از دیگر برنامه ها عنوان و تصریح کرد: علاوه بر پیگیری تطبیق وضعیت هیئت علمی، بازنگری آئین نامه ترفیع و ارتقا با وزن دهی بیشتر به فعالیت های آموزشی و تربیتی، متناسب سازی نسبت دانشجو به استاد، توسعه شیوه های نوین آموزشی در بستر ICT، توجه به پژوهش در آموزش، توزیع رشته های تحصیلی در پردیس ها، ایجاد قطب های رشته ای و تقویت روند انتخاب دانشگاه فرهنگیان توسط رتبه های برتر کنکور، تحول در طرح کارورزی با تاکید بر تدریس محوری و مهارت آموزی، اهتمام در راستای توسعه آموزش های کوتاه مدت و الکترونیک، بستر سازی برای ایجاد دوره های دکتری و بهره گیری از تجارب برتر جهانی در حوزه نظام تعلیم و تربیت از مسائل مورد توجه ما برای افزایش کیفیت آموزش است.