نشست مشترک سرپرست دانشگاه با رئیس و اعضای هیات مرکزی جذب هیات علمی وزارت علوم برگزار شد

به یمن ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با هدف رفع موانع اجرایی مصوبه ابلاغی اسفند 95 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تسریع در فرآیند اجرایی آن در مرکز جذب و پیگیری وضعیت کادر آموزشی غیر مشمول مصوبه؛ فوق جلسه ای 96/11/11 با حضور  دکتر خنیفر سرپرست، دکتر خاکی معاون طرح، برنامه و توسعه منابع و نیز دکتر رحیمی معاون هیات علمی اداره کل منابع انسانی و همراهی رئیس و اعضای هیات مرکزی جذب در  وزارت علوم تشکیل شد.

در ابتدای جلسه دکتر رضوان طلب، ضمن بیان ضرورت توجه وزارت علوم به مسائل دانشگاه فرهنگیان از نگاه مقام معظم رهبری، بر آمادگی مرکز جذب برای حل مشکلات اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

در ادامه دکتر خنیفر با اشاره به تربیت معلم در نظام جمهوری اسلامی ایران و پیشینه  قریب به 105 ساله تأسیس دارالفنون تا دانشگاه فرهنگیان بر عملکرد درخشان تربیت معلم در ایران تاکید و اظهار کرد: به جرأت می توان گفت تاکنون هیچ یک از دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی، نتوانسته اند همچون فارغ التحصیلان  دانشسراهای مقدماتیِ مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان در فرایند آموزش و تدریس فرزندان ایران اسلامی موفق باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان کنونی،حاصل واگذاری تعداد زیادی از مراکز کاردانی و فنی و حرفه ای خود به وزارت علوم است  و در حال حاضر با 98 پردیس و مرکز آموزش عالی دارای سابقه 6 ساله است خاطر نشان کرد: این دانشگاه دارای 39000 دانشجوی متعهد خدمت بوده و در کل با احتساب دانشجویان مهارت آموزی 46280 دانشجو دارد.

دکتر خنیفر با اشاره به تعداد 732 نفر(500 مرد و 232 زن)  عضو هیات علمی در  دانشگاه افزود: بالغ بر 8000 استاد مدعو غیر موظف در این دانشگاه مشغول به انجام خدمت آموزشی و پژوهشی  هستند.

وی  ادامه داد: تبدیل مراکز تربیت معلم سابق به دانشگاه فرهنگیان در سال 91 و ارتقای سطح تعلیم و تربیت معلم، هدف و اتفاق مبارکی بود که توسط مسئولان محترم وقت انجام شده است ولی برای تعیین تکلیف مدرسان  و اعضای هیات علمی آن در وزارت علوم فکری نشده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه توانایی، علم تدریس و علم تخصصی نسبت به وظیفه استادان دانشگاه فرهنگیان خیلی بالاتر از استادان مدعو و حتی پیمانی جذب شده توسط فراخوان است، تصریح کرد: این دسته از استادان، سال های متمادی تجربه تدریس داشته اند و در ادامه موفق به کسب مدارج مقاطع بالاتر  ارشد و  دکتری شده اند، بنابراین سرشار از تجربه میدانی و زیستی در فرایند آموزش تربیت معلم هستند.

 وی  با اشاره به عدم همخوانی و سازگاری شاخص معدل گنجانده شده در دستور العمل ابلاغی وزارت علوم با وضعیت معدل استادان دانشگاه فرهنگیان که سال های متمادی از اخذ مدارک آنها گذشته، خاطر نشان کرد: پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان برای محاسبه معدل ترکیبی می تواند مشکل تعداد زیادی از اعضای کادر آموزشی دانشگاه در مسیر تطبیق وضعیت را حل کند.

دکتر خنیفر در ادامه تصریح کرد:  با توجه به اینکه اکثریت اعضای هیات علمی تطبیقی دانشگاه بالای 30 سال سابقه دارند و با در نظر گرفتن پذیرش 25000 دانشجوی پیوسته و 10000  دانشجوی مهارت آموزی ماده 28، به روشنی مشخص است که حتی با نگهداشت این تعداد استادان تطبیقی و مدرس با کمبود شدید عضو هیات علمی و کادر آموزشی در سال های آینده مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به میزان بازنشستگی معلمان، اظهار کرد:  این مسئله نشان می دهد که دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی اصلی تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش، باید با حداکثر توان ظرفیتی خود در جذب دانشجو، حرکت و تمامی استان ها را در 16 رشته مصوب دفتر گسترش آموزش عالی و دوره های تحصیلات تکمیلی فعال کند و برای تحقق این مهم نیاز به حداقل 2200 عضو هیات علمی تا سال 1404وجود دارد که در حال حاضر قریب به  800 عضو هیات علمی داریم. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پیگیری پرونده های کادر آموزشی دانشگاه در مسیر تطبیق وضعیت به هیأت علمی در مرحله اول کمک به بهبود و ارتقای سطح هیأت علمی دانشگاه است تا رفع مشکلات اعضای هیات علمی، اظهار کرد: با این حال دانشگاه برخورد وظیفه و تکلیف می داند که با تکریم اعضای هیات علمی تطیبقی خود در صورت امکان از آنان به عنوان عضو هیات علمی و یا مدرس در باقی  سالهای خدمت این عزیزان در امر آموزشی و پژوهشی استفاده کند.

در ادامه پیشنهاد شد به منظور عبور از شرایط فعلی، فرمول محاسبه معدل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت ترکیبی مبنای تصمیم گیری قرار گیرد و همچنین به نسبت سال های تجربه میدانی و زیستی در تربیت معلم 5سال به سن آنان در سال 91 افزوده گردد.

ضمن تبریک به همکاران مورد تائید در جلسه مذکور لازم است: احکام سال 1391 و 1393 مدرسی خود را به جهت صدور حکم و ممهور به مهر هیات های امناء و هیات ممیزه وزارت علوم در اسرع وقت به اداره کل منابع انسانی ارسال نمایند.

استان

نام و نام خانوادگی

ردیف

استان

نام و نام خانوادگی

ردیف

همدان

زهره کرمی

11

آذربایجان شرقی

اکبر ابراهیمی اورنگ

1

بوشهر

نوشین گشمردی

12

تهران

مریم جلیلوند

2

زنجان

مجید محمدی  فومنی

13

همدان

محسن ذوالقدرنسب

3

کهگیلویه وبویراحمد

سیدحشمت  الله مرتضوی  زاده

14

زنجان

عذرا رستمی

4

اصفهان

اشرف میرحیدری

15

فارس

لیلا رضائیان

5

تهران

زهرا هنزائی  زاده

16

اصفهان

مریم السادات رنجبر

6

تهران

علی یعقوب  زاده

17

تهران

کتایون ساعتچی  تهرانی

7

قزوین

حسن یوسفی

18

خراسان رضوی

علی صداقتی  راد

8

قزوین

حمید رضا مشهدی

19

تهران

سهیلا فرتاش

9

 

 

 

کرمان

فاطمه فردوسی

10


نظرات کاربران