هفتمین کرسی علمی-ترویجی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان هفتمین کرسی ترویجی ستادی این دانشگاه با عنوان « تعیین شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان متناسب با سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن و اعتباربخشی شایستگی ها » در سالن اجتماعات سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
ارائه دهنده این کرسی دکتر منیره رضایی دانشیار پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش و ناقدان آن دکتر غلامعلی احمدی دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دکتر محسن حسینی بیدخت مدرس این دانشگاه بودند.
در این کرسی، دکتر رضایی پس از بیان بستر شکل گیری مسئله پژوهش خود و روش اجرای این پژوهش، به بیان یافتهها و نتایج تحقیق خود پرداخت و ایده علمی برگرفته از این تحقیق را ارائه کرد.
وی در این تحقیق شایستگیها معلمان را بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 8 دسته برخوردار بودن از ویژگیهای اخلاق حرفه ای و ایفای نقش الگویی، تعالی جویی و بهسازی حرفه ای، ایجاد جوّ عاطفی، اخلاقی، مهرورزانه و تعاملی در موقعیت های تربیتی، توجه به ویژگیهای مشترک و متفاوت متربیان، مشارکت و تصمیم سازی در فرایند برنامه ریزی درسی، خلق و سازماندهی فرصت های تربیتی و غنی سازی تجارب یادگیری متربیان، ارزشیابی مبتنی بر هدف و یادگیری محور، و همکاری با مدرسه، خانواده و جامعه محلی دسته بندی کرد و بر این اساس، پیشنهاداتی برای تدوین شاخص های ارزیابی معلمان ارائه نمود.
پس از اتمام ارائه صاحب کرسی، ناقدان به مدت نیم ساعت به بحث و ارائه نظر خود در مورد موضوع ارائه شده پرداختند. ابتدا دکتر غلامعلی احمدی به نقد نحوه بحث و نتیجه گیری دکتر رضایی پرداخت و پیشنهادات و ایده های ارائه شده در این کرسی را که مبتنی بر نتایج تحقیق روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود، بسیار محدودنگر خواند و متذکر شد که چنین نظراتی ابعاد مختلف حوزه وسیع یاددهی یادگیری و وظیفه معلمی را نادیده میگیرد. دکتر بیدخت نیز در ادامه به سؤالاتی در حوزه روش شناسی انجام تحقیق و گستره تحقیق پرداخت و نتیجه گیری های حاصل از تحقیقات محدود را برای تدوین استانداردهای سنجش عملکرد معلمان ناکافی دانست.
پس از آن، تعدادی از حضار پرسش های خود را پرسیدند که عمدتا در نقد روش شناسی تحقیق دکتر رضایی و نتایج این تحقیق و ایده های ارائه شده بر مبنای این نتایج بود. در انتها، دکتر رضایی توضیحاتی در پاسخ به سؤالات و نقدهای ناقدان و حضّار ارائه داد.