Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهر محمدی، در همایش ملی تغییر در برنامه های درسی

اگر تربیت معلم، به عنوان ساخت زیرین تحول در نظام های آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگیرد، هیچ تحولی به شکل پایدار در این نظام اتفاق نخواهد افتاد

دکتر مهر محمدی صبح چهارشنبه 14/12/92 در "همایش ملی تغییر در برنامه های درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش، با موضوع تحلیل و ارزیابی شکل گیری یکی از شاخص ترین دستاوردهای سند تحول بنیادین(دانشگاه فرهنگیان) از منظر انگاره های تغییر، با تأکید بر مؤلفه برنامه درسی تربیت معلم، وارد دانشگاه بیرجند شد.

وی، تأسیس دانشگاه فرهنگیان و تبدیل کردن آن به یگانه منبع و مرجع تربیت نیروی انسانی برای آموزش وپرورش را حیاتی ترین و بنیادی ترین تغییر، در خلال مجموعه تحولات پیش بینی شده در سند تحول بنیادین معرفی کرد و افزود: اگر تربیت معلم، به عنوان ساخت زیرین تحول در نظام های آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگیرد، هیچ تحولی به شکل پایدار در این نظام اتفاق نخواهد افتاد. بی تردید بهره ورانه ترین شکل استقرار و تداوم تغییر و تحول در نظام های آموزش وپرورش، سرمایه گذاری در تحول و بهینه سازی تربیت معلم است و به همین دلیل، تعبیر وزیر کنونی آموزش وپرورش مبنی بر استراتژیک دانستن نهاد دانشگاه فرهنگیان را باید واقع بینانه و عاری از هر گونه مبالغه، ارزیابی کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با طرح این پرسش که آیا نقشه تغییر یا همان سند تحول بنیادین برای جریان تربیت معلم باز تعریف شده یا پردازش تربیت معلمی آن عرضه شده تا به تبع آن، سیاست ها و اقدامات مربوطه در این زمینه نیز، از قوام و دوام خاصی، برخوردار شده تا چیزی مانند آن چه در مورد تغییرات شتاب زده در نظام های تعلیم و تربیت، به بار آمده، به بار نیاید؟ افزود: آن چه در این موارد، یعنی تغییرات شتاب زده، حاصل می شود، تغییر در حد نام و عنوان است که کمتر جنبه ماهوی و محتوایی دارد و اگر هم داشته باشد، اندک است و از این حیث، به موجودی ناقص الخلقه می ماند؛ این آثار ظاهری یا حداکثر محتوایی کمرنگ، در گذار زمان تبخیر شده و پدیده ایستایی یا رجعت به نقطه صفر یا موقعیت پیش از تغییر را به وجود می آورد.

دکتر مهر محمدی، با بیان این نکته که از منظر مؤلفه برنامه درسی تربیت معلم به عنوان قلب این تغییر، پر واضح است که اگر نقشه یا طرح برنامه درسی تربیت معلم در سطح کلان و خرد، همسو با اقتضائات اسناد راهبردی نظام قابل دفاع از نظر شایستگی های حرفه ای و تربیتی و منطبق با تجارب و دستاوردهای ملی و جهانی باشد و در جریان اجرا نیز، به زمینه و بستر مناسبی تکیه زده باشد، می توان به اجرای مطلوب برنامه های درسی جدید در سطوح مختلف تحصیلی، به دست معلمان جدید امیدوار بود.