Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر موسوی در نشست هماهنگی متولیان دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان خبر داد:

گام­ هایی برای کاهش تداخل سرفصل­ های دروس تربیت اسلامی برداشته شده است

نخستین نشست دانش ­افزایی و هماهنگی مدیران و متولیان دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان در قم در روزهای دوم و سوم اسفند جاری در ضمن دوره آموزشی اعضای هیات علمی معارف اسلامی  دانشگاه برگزار شد.  

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های تعلیم و تربیت اسلامی ضمن تشکر از زحمات مدیران گفت: با توجه به ضوابط ابلاغی معاونتِ وقت آموزش، متولی دروس معارف اسلامی و دروس هشتگانه تربیت اسلامی در استان­ها و پردیس ­هایی که گروه مستقل/ مشترک معارف اسلامی و تربیت اسلامی تشکیل نشده باشد، گروه تربیت حرفه ­ای است.

وی افزود: از ماه­ها قبل دغدغه هماهنگی و لزوم نشست مشترک با مدیران گروه ­های تربیت حرفه­ ای و دیگر متولیان دروس تربیت اسلامی وجود داشته، با رایزنی با حجت الاسلام و المسلمین دادگر به این نتیجه رسیدیم که از ظرفیت دوره آموزشی اعضای هیئت علمی معارف اسلامی برای این منظور بهره بگیریم.

دکتر موسوی ادامه داد: بحمدالله با همکاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و مدیریت امور پردیس ­های استان قم، مقدمات و فرایند ثبت نام جامعه هدف این برنامه به خوبی فراهم شد و در روز چهارشنبه دوم اسفند ماه نشست مشترک مدیرانِ گروه­های متولی دروس هشتگانه تربیت اسلامی در سالن اجتماعات پردیس آیت الله طالقانی قم برگزار و نشست مذکور به عنوان یکی از برنامه ­های این دوره دو روزه جانمایی شد.

در این نشست 35 نفر از مدیران تربیت حرفه ­ای (از 23 استان) و 10 نفر از مدیران معارف و تربیت اسلامی (و یا نمایندگان آنان از 7 استان) حضور یافتند.

حجت الاسلام دکتر موسوی مسئول «دبیرخانه گروه­های تعلیم و تربیت اسلامی» همچنین به تشریح جایگاه دروس هشتگانه تربیت اسلامی در منظومه دروس دانشگاه فرهنگیان پرداخت و منطق بیرونی و درونی این دروس را تبیین نمود.

وی در ادامه به معرفی کتاب «راهنمای منابع دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان»  پرداخت و این کتاب را راهنمای خوبی برای تدریس این دروس در سطح پردیس ­ها خواند و اظهار نمود: در این کتاب، گام­هایی برای کاهش تداخل­های سرفصل­های دروس تربیت اسلامی برداشته شده است.

تبیین ضوابط ابلاغی در برنامه ریزی آموزشی و صلاحیت­های لازم مدرسان دروس هشتگانه از دیگر محورهای توضیحات مسئول دبیرخانه بود و موکدا از مدیران خواسته شد در تعیین مدرسان این دروس به ضوابط پایبند باشند و با «دبیرخانه گروه­های تعلیم و تربیت اسلامی» همکاری لازم را داشته باشند.

 در ادامه مدیران به طرح مطالب خود پرداختند که در مواردی با توضیحات تبیینی ایشان همراه بود.

برخی از مهمترین نقطه­ نظرات مدیران متولی دروس تربیت اسلامی که در این جلسه مطرح شد که به شرح زیر است:

  • وجود تداخل­هایی در سرفصلهای دروس هشتگانه تربیت اسلامی
  • تکرار و تداخل در سرفصلها مربوط به دروس اسلامی (اعم از معارف و تربیت اسلامی) که موجب دلزدگی دانشجومعلمان و دشواری برای مدرسان می­شود
  • لزوم بازنگری در سرفصل­های دروس تربیت اسلامی
  • انجام یک تحقیق میدانی برای بررسی اثربخشی این دروس
  • کاهش دروس 3 واحدی (فلسفه تربیت در ج اا ؛ نظام تربیتی اسلام) به دلیل مشکلات اجرایی به 2 واحد
  • توجه به ملاحظات اهل سنت در تدوین کتب درسی (شایان ذکر است که دبیرخانه گروه­های تربیت اسلامی در این مورد اقداماتی انجام داده و از مدرسان استان کردستان درخواست نمود درس سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را از منظر اهل سنت و ایجاد اختلافات مذهبی مورد نقد قرار دهند تا در تدوین این کتاب رعایت شود)
  • دخالت معاونان آموزشی پردیسها در برنامه ریزی آموزشی مدیران به نحوی که گاهی مشاهده می­شود مدیران بدون هماهنگی مدرس یک درس را به انتخاب خود تغییر می­دهند
  • فقدان متن درسی واحد بر اساس سرفصلها در دروس تربیت اسلامی (شایان ذکر است دبیرخانه برای چهار کتاب درسی قراردادهایی را با مولفان آماده نموده است که امیدواریم دو کتاب در سال بعد به ثرم بنشیند)
  • حجم سنگین تکالیف و مسئولیت­های متعدد مدیران گروه­های تربیت حرفه­ای بدون آنکه امتیازاتِ متناسبی برای این مسئولیت درنظر گرفته شده باشد
  • عدم اعطای دسترسی به سامانه گلستان برای مدیران گروه­های تربیت حرفه­ ای
  • تعداد زیاد دانشجویان در کلاس که به افت شدید کیفیت منجر می­شود و نیمی از وقت استاد را تلف می­کند و روش تدریس را از مشارکتی به روش سنتی سخنرانی تقلیل می­دهد
  • عدم اکتفا به ارزشیابی دانشجومعلمان از تدریس مدرسان و عدم واقع­نمایی تامّ این ارزشیابی
  • تاخیر دوساله در پرداخت حقوق مدرسان حق التدریسی.

شایان ذکر است در راستای ارتقای دانش و مهارت مدرسان دروس تربیت اسلامی، مجموعه فیلم­ های دوره­ های آموزشی مدرسان تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان (شهریور 96 قم ) به صورت بسته آموزشی تهیه شده بود به مدیران متولی این دروس تحویل شد.