حجت الاسلام و المسلمین دادگر در دومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان:
تعلیم و تعالی هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشجو معلمان، از ضروریات و اهداف دانشگاه فرهنگیان است
دومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان، با موضوع "نقش استادان در فعالیت های فرهنگی و دینی؛ نیازهای فرهنگی و دینی استادان"، عصر یکشنبه 18/12/92، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سازمان مرکزی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی؛ جمعی از سرپرستان و مدرسان پردیس ها و مراکز آموزش عالی استان تهران، در پردیس شهید چمران تهران برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، در ابتدای مراسم، با تشریح لزوم آماده سازی فضا برای جلب و جذب شایستگی های معلمی و تربیت معلمان، خاطر نشان کرد: این جلسات بسیار شایسته و کارگشا است و می توانیم با تکرار این جلسات، به افق های جدیدی در امر تربیت معلم دست پیدا کنیم.
وی، با اشاره به ضرورت افزایش سعه صدر و تحمل در مواجهه با نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده ی استادان و دانشجو معلمان، افزود: باید حقوق مادی و معنوی مدرسان و دانشجو معلمان را بطور جدی رعایت نماییم.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی، تشکیل مدیریت استانی را تجربه ای جدید برای دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: این طرح، برای ارتقاء و مصلحت دانشگاه تصویب شده و باید این موضوع را در نظر داشت که فضای صف، در این مسأله آسیبی نبیند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، بر لزوم همدلی، نگاه و بیان انتقاد دلسوزانه از دانشگاه فرهنگیان توسط صاحب نظران، تأکید کرد و گفت: برای تقویت بدنه ی کارشناسی در سازمان مرکزی، حضور مدرسان به عنوان کارشناسان برجسته تربیت معلم در کارگروه های مختلف در این سازمان، ضروری به نظر می رسد.
وی، در ادامه سخنان خود از تشکیل کارگروه های ویژه و استفاده از تجارب و نظرات دیگر مدرسان در استان های کشور خبر داد و گفت: ما کارگروه قرآن، عترت و نماز؛ سبک زندگی و خانواده؛ تعلیم و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی؛ مهارت ها و توانمندی های معلمی؛ پیگیری سند تحول بنیادین و سند دانشگاه اسلامی؛ شناسایی شبهات دینی، انقلابی و سیاسی و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آن ها؛ بررسی دستاوردها و پیشرفت های دانشگاه و انقلاب؛ پیگیری منویات و انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) از دانشگاه و تربیت معلم و کارگروه دانشجویی هنر و رسانه خواهیم داشت.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، تعلیم و تربیت را بدون خودسازی شخصی، بی اثر و بعضا کم اثر دانست و افزود: ما نیازمند استفاده از حضور و در واقع، نفس بزرگان اخلاق در جلسات دانشگاه فرهنگیان، هستیم.
در ادامه، استادان و مدرسان حاضر در جلسه، به طرح مباحث خود پیرامون موضوع دومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان پرداختند.
دکتر تلخابی، سرپرست پردیس شهید چمران تهران، با بیان این که در دانشگاه فرهنگیان، به امر تربیت اهتمام می ورزیم و کار تربیتی، خود، کاری فرهنگی است، افزود: باید ببینیم در امر تربیت، در جستجوی چه نوع فرهنگی هستیم، هیچ کنشی را نمی توان جستجو کرد که در آن ملاحظه فرهنگی نباشد.
وی، بر تأکید بر لزوم تبدیل فرآیند جاری دانشگاه فرهنگیان به فرآیندهای فرهنگی، خاطر نشان کرد: اگر رابطه بین مربی و متربی و تعامل بین آنها از انگاره های مرسوم مکانیکی و آموزش صرف باشد، توفیقی چندان حاصل نمی شود، اما اگر با ملاحظات فرهنگی و آرمان های تربیتی، این ارتباط انسانی شکل گیرد، آنگاه است که با دانشجو معلمان خود زندگی خواهیم کرد و در این میان، تغییرات فرهنگی و ملاحظات فرهنگی تبادل خواهد شد؛ زیرا در این صورت، امر تربیت در مربی و متربی محقق شده است.
دکتر تلخابی، آرمان های فرهنگی کشور را بسیار روشن و گویا دانست و تصریح کرد: باید چگونگی تحقق آن ها و راه رسیدن به آن آرمان های روشن را محقق سازیم.
سرپرست پردیس شهید چمران، بزرگترین دغدغه در نسل دانشجو را، دغدغه اخلاق و تربیت اخلاقی برشمرد و خاطر نشان کرد: بارزترین جلوه ی معلم طراز جمهوری اسلامی، تربیت اخلاقی است و باید اساس کار ما در دانشگاه فرهنگیان، بر مبنای تربیت اخلاقی باشد و با این اصل، شخصیت و شاکله دانشجوی معلمانمان را به شخصیت معلمی نزدیک نماییم.
علایی، مدرس و مدیر گروه معارف پردیس شهید مفتح شهر ری، برگزاری این گونه جلسات در راستای استفاده از نظرات و تجارب دیگران را باعث ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه فرهنگیان دانست و بر لزوم کار کارشناسی و ابلاغ مطالب به پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، تأکبد کرد.
وی، با بیان حدیثی از پیامبر(ص) در خصوص استفاده از ظرفیت جوانان، تأثیر کار فرهنگی را سریع دانست و خواستار برگزاری کلاس های ضمن خدمت با محتوای فرهنگی برای تمام مدرسان شد.
عظیمی، مدرس پردیس شهید چمران، رشد اخلاقی، اجتماعی، ذهنی، جسمانی و عاطفی را 5 بعد مهم در تربیت دانست و افزود: ما در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمانی را پرورش می دهیم که آن ها، در آینده دانش آموزان را تربیت می کنند.
وی، آموزش را ابزار یاددهی دانست و افزود: اهتمام ما در دانشگاه فرهنگیان، صرفا باید متوجه تربیت باشد.
فرتاش، مدرس و مدیر گروه مشاوره و راهنمایی پردیس نسیبه تهران، تشکیل مرکزی در دانشگاه فرهنگیان برای طرح شکایات فرهنگی را ضروری دانست و بر تبلیغ و پرورش فرهنگی و ارتباط و هم افزایی با مراکز فرهنگی تأکید کرد.
اسدی گرمارودی، مدرس و رییس سابق مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش؛ فرهنگ را از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به مثابه تنفس هوا دانست و گفت: تأسیس دانشگاه فرهنگیان، تجلی اندیشه رهبر انقلاب(دام عزه) از فرهنگ می باشد.
وی، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را قوی ترین اساسنامه در بُعد فرهنگی خواند و تصریح کرد: نگاه کلان آموزش و پرورش، معلمان و صاحب نظران تأثیر گذار در مبحث فرهنگ، باعث تغییر مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان شده است.
اسدی گرمارودی، پاشنه آشیل دانشگاه فرهنگیان را نیروهای ورودی آن دانست و بر دقت در جنبه های تعبدی و شخصیتی دانشجو معلمان تأکید کرد.
رییس سابق مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش، در پایان سخنان خود، خواستار مطالعه مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت زسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و تعریف گویا از حیات طیبه شد.
کیقبادی، مدرس مرکز آموزش عالی عترت واوان، در این جلسه بر ضرورت استفاده از حافظان قرآن و حمایت از آنان، برای ارتقاء سطح فرهنگ در پردیس ها و مراکز و بالتبع در جامعه، تأکید کرد.
دکتر انصاری راد، مدرس و رئیس ستاد استقرار مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان در استان تهران، دانشگاه فرهنگیان، را دانشگاهی نوپا با عقبه 100 ساله تربیت معلم دانست و گفت: با تشکیل این گونه جلسات، امید است به اهداف مورد نظر رهبر انقلاب (مدظله العالی) در خصوص تربیت معلم، برسیم.
وی، بر ضرورت استفاده بهتر از وجود مدرسان پیشکسوت، به عنوان راهبران آموزشی و تربیتی تأکید کرد و افزود: برای ارتقاء دانشگاه و استفاده بهتر از ظرفیت های مدرسان موجود، باید شرایطی فراهم آید که ضمن تبدیل وضعیت آنان، دانشجو معلمان و دیگر استادان، بتوانند از فیض وجود ایشان به عنوان رهبران تربیتی دانشگاه تربیت محور فرهنگیان منتفع شوند.
رئیس ستاد استقرار مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان در استان تهران، در پایان سخنان خود، خواستار تغییر نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم در جلسه هیأت امنا شد.
پاک سرشت، مدرس و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان نیز، در این جلسه، بر ضرورت عملیاتی نمودن نظریه ها تأکید کرد و افزود: مدرسان، انجام امور فرهنگی و تربیتی را متوقف بر حمایت های مادی و مالی نکنند؛ هر چند مسؤولان و سرپرستان پردیس ها و مراکز لازم است برای کار فرهنگی هزینه کنند و این مهم را در مسائل مالی و اداری محبوس ننمایند.
وی، با نام بردن از مرحوم دکتر حاج حسینی و میرداماد از مدرسان، مربیان و مسؤولان دوران تحصیل خویش در دوران تربیت معلم عهد شهیدان رجایی و باهنر، رفتار و منش آنان را الگوی عمل دانشجو معلمان در آن زمان برشمرد و عمل و منش مدرسان و مدیران را بزرگترین الگو برای کار فرهنگی در عصر حاضر، به ویژه برای دانشجو معلمان دانست.
پاک سرشت، همچنین بر استفاده از ظرفیت و تجارب مدرسان و سپردن مسؤولیت به دانشجو معلمان تأکید کرد.
دکتر طباطبایی، مدرس و سرپرست مرکز آموزش عالی شرافت تهران؛ بر لزوم نقد فعالیت های فرهنگی دانشگاه، تأکید کرد و خواستار ورود و عکس العمل دانشگاه فرهنگیان، به عنوان نهادی فرهنگی در شبیخون های فرهنگی شد.
ابراهیمی، مدرس مرکز آموزش عالی شرافت تهران؛ بر به روز بودن مدرسان در تمامی عرصه ها، پاسخ به پرسش های فراوان دانشجو معلمان و ضرورت اختصاص وقت فوق برنامه برای مدرسان ودانشجو معلمان تأکید کرد.
نافذ کلام، مدرس پردیس شهید باهنر؛ در خصوص ایجاد بستری مناسب در دانشگاه فرهنگیان برای استفاده از استادان اخلاق به عنوان الگویی عملی مطالبی بیان کرد.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان؛ با ابراز خرسندی از نکات مطرح شده در خصوص نقش آفرینی فرهنگی استادان در دانشگاه فرهنگیان، بر لزوم بررسی معنای فرهنگ و کار فرهنگی تأکید کرد.
وی، تلقی از فرهنگ در دو معنای عام و خاص آن را مورد تأکید قرار داد و با بیان این نکته که تمام برنامه های فرهنگی، چه در معنای عام و چه خاص آن، در خصوص کسب شایستگی های معلمی و رسیدن به اهداف دانشگاه فرهنگیان است، افزود: دانشگاه فرهنگیان، به عنوان نهادی تربیتی، تمام فعالیت ها و اقداماتش، حتی در زمینه رفاهی و اداری مصداق فرهنگی دارد و این خاصیت تأثیر گذاری آن در مخاطب است.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به برنامه درسی موجود، آن را بخش الزامی آموزش خواند و خاطر نشان کرد: بخش دیگر که به عنوان فعالیت های فرهنگی خاص تعبیر می شود، بخش اختیاری و انتخابی است و در واقع، فعالیت های فرهنگی، مکمل بخش آموزشی برشمرد و گفت: به دانشجو معلمان اعتماد کنیم و مشارکت خود آن ها را خواستار شویم؛ زیرا آن ها با انتخاب خود، شغل و رسالت معلمی را برگزیده اند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، در پایان سخنان خود، بر ضرورت استفاده از نقش آفرینی استادان در فعالیت های فرهنگی، لزوم دغدغه تربیتی در حین آموزش نزد آنان و بستر سازی زمینه فعالیت فرهنگی مدرسان را مورد تأکید قرار داد.
در پایان مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دادگر، به جمع بندی موضوعات مطروحه توسط مدرسان پرداخت.
وی، بر تثبیت فضای علمی هم اندیشی و نهادینه شدن آن در دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد و افزود: با شناختی که از دکتر مهر محمدی و شخصیت ایشان در توجه به نظرات و تحمل فضای باز و نظرات مختلف دارند، از این مباحث استقبال می کنند؛ همچنین فضای نقد و انتقادات مورد توجه مدرسان، اساتید و مسؤولان سازمان مرکزی است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، با ذکر سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) پیرامون ضرورت فضای نقد و آزاد اندیشی در دانشگاه ها، خطاب به مدرسان، خاطر نشان کرد: اگر در مطالب مطروحه و بعضا انتقاداتی که می شود، به شکلی جلوگیری یا برخورد با منتقدان صورت گرفت، این موضوع را حتما به مسؤول نهاد منعکس نمایید.
وی، بر لزوم تذهیب، پرورش و خودسازی در بین مدرسان و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد و افزود: تعلیم و تعالی هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشجو معلمان، از ضروریات و اهداف می باشد.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی، معلم را کلید واژه و شاه بیت سند تحول بنیادین خواند و گفت: معلم است که تحول آفرین است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، در پایان سخنان خود، بر ضرورت دانش افزایی علمی و معرفتی استادان؛ حفظ کرامت آنان؛ آماده کردن محیط؛ بهره گیری از ظرفیت های داخل و خارج دانشگاه در خصوص پژوهش، تربیت و فرهنگ؛ نظارت فرهنگی، تریبون آزاد و کرسی های آزاد اندیشی تأکید کرد و تصریح کرد: دبیرخانه هم اندیشی استادان، آمادگی دارد در زمینه ایجاد کانون های فرهنگی اساتید، همکاری های لازم با مدرسان گرامی دانشگاه فرهنگیان را داشته باشد.