با حضور مدیران بلافصل دانشگاه بر بستر مجازی تشکیل گردید
برگزاری دوره آموزشی «مدیریت عملکرد سرمایه انسانی» ویژه ارزیابی کنندگان دانشگاه فرهنگیان
دوره آموزشی «مدیریت عملکرد سرمایه انسانی» ویژه ارزیابیکنندگان (مدیران بلافصل) دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در راستای فرهنگسازی و ارزیابی مؤثر و کارآمد منابع انسانی دانشگاه و با توجه به اهمیت نقش مدیریت عملکرد کارکنان در ارتقاء و سرآمدی دانشگاه فرهنگیان، دورهی آموزشی «مدیریت عملکرد سرمایه انسانی» ویژه ارزیابی کنندگان (مدیران بلافصل شامل پستهای رؤسای اداره/ گروه و بالاتر) دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در روز دوشنبه مورخ ۳۰/ ۰۷/ ۱۴۰۳ به صورت برخط طی ساعت 8 لغایت 10 صبح توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برگزار شد.
حسن آغاز این دوره آموزشی پخش آیاتی از کلام الله مجید بود و در ادامه دکتر ایوب ابراهیمی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، آموزش این دوره را برعهده داشت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، ابراهیمی طی این دوره آموزشی مطالب مهمی را در دو بخش، معطوف به مدیریت عملکرد برشمرد. در بخش نخست، مفاهیم بنیادی، چیستی، چرایی و اهمیت و ضرورت آن مطرح شد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: برشمردن انگارههای قابل تأمل شامل کف، چرائی و ضرورت، معیار قضاوت، منطق و مقصد کیفیت؛ تبیین ارزشیابی کیفیت؛ تعریف مدیریت عملکرد از منظر صاحبنظران؛ کارکرد مدیریت عملکرد؛ فعالیتهای موفق و مؤثر رفتار سازمانی؛ مهارتهای سطوح مختلف مدیریتی؛ چیستی ارزیابی عملکرد؛ رویکردهای سرمایهگذاری در سازمان؛ جهتگیریهای مؤثر؛ عناصر اطلاعاتی نظام مدیریت عملکرد؛ فواید ارزیابی عملکرد کارکنان و موارد استفاده از آن؛ متغیرهای مستقل و وابسته در ارزیابی عملکرد.
ابراهیمی در این بخش از مطالب خود اشاره کرد که مدیریت عملکرد بخش حیاتی و ستون فقرات و مرکز تصمیم گیری یک سازمان است که مدیران، توسط آن بر وضعیت تمامی اجزای سازمان نظارت داشته و پس از مشاهده وضعیت کارکرد آنها، فرامین و دستورات لازم را صادر مینمایند وی افزود: مدیریت عملکرد، نظامی است که برنامهها و اقدامات کلیه اجزاء سازمان را در راستای تحقق اهداف همسو میکند و پیامدها، دستاوردها و نتایج برنامهها را ارزیابی و بر نحوه اجرای برنامهها نظارت دارد.
وی در بخش نخست مطالب خود تأکید نمود که مدیریت مؤثر، مدیریتی است که HRM یا مدیریت منابع انسانی در آن نقش پررنگی دارد. ابراهیمی در ادامه به این نکته اشاره کرد که سازمان از طریق خلق عملکرد، رشد میکند و خلق عملکرد نیازمند گفتمان است. همچنین آثار و نتایج ارزیابی عملکرد کارکنان و موارد استفاده از آن را شامل ترفیعات و نقل و انتقالات؛ حقوق و پاداش؛ نیازهای آموزشی؛ رعایت مقررات؛ بازخورد و ارتباطات؛ ترک خدمت و انفصال از خدمت برشمرد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در بخش دوم این دوره آموزشی، جزییات «دستورالعمل ارزیابی عملکرد سرمایه انسانی» را تشریح نمود و بر مواردی همچون رعایت عدالت و انصاف، پایبندی به تقویم اجرایی، کسب اطمینان نسبت به انجام ارزیابی برای تک تک افراد زیر مجموعه، دقت در انعقاد تفاهمنامه ارزیابی و توزیع متناسب شاخصهای اختصاصی و تفاهم نسبت به شاخصهای آن، انذار به همکاران در خصوص تبعات ناشی از انجام ندادن ارزیابی عملکرد تأکید نمود.
در پایان فرصتی برای همکاران شرکت کننده فراهم شد تا سؤالات و ابهامات خود را مطرح نمایند. در نهایت این دوره آموزشی پس از پاسخگویی به سؤالات مطرح شده با ذکر صلوات به پایان رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، به شرکت کنندگان در دوره که با هدف نهادینه سازی فرهنگ ارزیابی کارکنان برگزار شد، گواهی ضمن خدمت تعلق خواهد گرفت.
شایان ذکر است دوره مذکور با همکاری و تعامل مؤثر بخشهای سه گانه بهسازی، هوشمندسازی و نظارت و با مشارکت و استقبال چشمگیر مشمولان دوره برگزار شد.