دانشگاه اربعین حسینی (ع) (دوره مجازی)

یکی از ضروت های کنونی تعمیق شایسته فضای گفتمانی اربعین است.  در همین راستا امسال که به علت شرایط کرونا امکان پیاده روی و زیارت وجود ندارد، می توان با بهره گیری از این فرصت، ابزارهای عمق بخشی به اندیشه ها را دنبال کرد و با شکل­دهی مرکز مطالعه و تحقیقات اربعین و برگزاری دورة مجازی "دانشگاه اربعین" برای دانشجو معلمان ومهارت آموزان ماده 28، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان، تعمیق این اندیشه در ذهنها را دنبال کرده و انتظار داشت پس از این اقدام همراه با طراحی نقشه راه مناسب و مشارکت و همکاری اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه، کنش فعال و موثری را در راستای افزایش حضور دانشجویان در این اتفاق بین المللی و همچنین اعتقاد عمیق، بنیادی و راسخ تر دانشجویان به این مسئله را دنبال نمود.

 به همین سبب دورة مجازی دانشگاه اربعین  برای دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28 ، اساتید و کارکنان طراحی و تولید محتوا گردیده که محتوای دوره مذکور در قالب فیلم و کتاب در سایت cfu.ac.ir/Arbaeen   در دسترس خواهد بود.

*زمان ثبت نام : از 23 لغایت 31 شهریور 99 در سایت cfu.ac.ir/Arbaeen

* زمان برگزاری دوره : متعاقبا اعلام می گردد.

*به نفرات برتر( به تفکیک دانشجو ، اساتید وکارکنان )هدایایی تعلق می گیرد.

 

سرفصل های دوره مجازی دانشگاه اربعین حسینی(ع)

«سیر تاریخی تحولات پیاده­روی اربعین»

«رزمایش اربعین یا قیام گفتمان مقاومت علیه استکبار جهانی»

«شناخت ظرفیت­های تمدنی اربعین»

«نقش و جریان­سازی انقلاب اسلامی در شکوفایی حماسة اربعین»

«شبکه‌سازی و سازماندهی گروه‌های فرهنگی و اجتماعی »

«مأموریت­های دانشجومعلمان برای تحقق تمدن نوین اسلامی »

 

 

*محتوای تولید شده برای هر یک از سرفصل ها به مدت 90دقیقه و با معرفی منابع مکتوب از طریق سایت cfu.ac.ir/Arbaeen و سامانه یادگیری الکترونیکی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

لینک ثبت نام برای شرکت در دوره

 

 

 

معرفی اجمالی سرفصل های دوره:

سیر تاریخی تحولات پیاده‌روی اربعین

جریان اربعین حضرت اباعبدالله(ع) همواره از اهمیت فراوانی در میان شیعیان برخوردار بوده است و هیچ عاملی از خفقان حکومت‌ها و سخت‌گیری‌های آنان بر محبین حضرت گرفته تا وجود جنگ­ها، بیماری‌ها، مشکلات اقتصادی و اجتماعی باعث نشده است تا این جریان جاری از بین برود. البته که در مقاطعی این حرکت مظلوم واقع شده اما پیروان این مکتب به برکت توکل بر خداوند و توسل بر معصومین (علیهم السلام) هیچ گاه اجازه به فراموشی سپردن این حرکت را نداده‌اند.

شناخت تاریخ و تحولات این جریان عظیم که علی الخصوص در سال‌های اخیر پررنگ‌تر و با شکوه‌تر شده و میلیون‌ها عاشق این مکتب را به سوی خود جذب می‌کند، بسیار مهم است تا همگان دریابند که شیعیان و پیروان حضرت با چه سختی و  رنج‌هایی این حرکت عظیم را زنده نگه‌داشته‌اند و با چه همت بلندی اجازه کم‌رنگ شدن و به حاشیه راندن این جریان را به دشمنان اهل بیت(ع) ندادند.

 

* رزمایش اربعین یا قیام گفتمان مقاومت علیه استکبار جهانی

یکی از آموزه های قیام حضرت سیدالشهداء (ع) ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم ظالمان بوده است حضرت راه این مقابله را نیز به ما آموخته اند و آن چیزی نیست جز مقاومت.

مردم دنیا اغلب آنگونه که باید با مفهوم مقاومت و یا حداقل با کارآرایی آن آشنا نیستند و شاید به دلیل تبلیغات سوء از آن تصویری مطلوبی نداشته باشند.

حسین (ع) جاذبه دارد، نام او ، مرام او ، داستان او ، اصحاب او و ....  انسان ها را به سوی خود می­کشد.

مردم عالم اغلب اسم امام حسین(ع) را شنیده اند ولی با پیام­های او بیگانه اند.

رزمایش اربعین فریاد بلندی است که همه ی مردم جهان آن را می­شنوند و این فریاد که به نام امام حسین (ع) مزین است پیامی برای جهانیان دارد که آن مقاومت است در برابر ظلم و استکبار.

 

 

*شناخت ظرفیت‌های تمدنی اربعین

جریان اربعین با توجه به ظرفیت‌های بسیار عظیم و بعضا ناشناخته‌ای که دارد می‌تواند تحولات بزرگ و وسیعی را در سطح منطقه، امت اسلامی و جهان به وجود آورد و در این راستا نقش پررنگی را ایفا کند. در جریان این نهضت و حرکت پرشور، آسیب‌هایی همچون غلبه نگاه مناسکی محض و دورساختن این حرکت از ساحت نقش آفرینی مردم می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد؛ اما هنگامی که یک جریان فکری تمدن‌ساز بتواند در این عرصه ایفای نقش کند و در جهت تبیین اهداف والای تمدن‌سازی پیش برود قطعا می‌تواند ظرفیت‌ها و ثمرات بسیار زیادی را به وجود آورد. همانطور که الهام گرفتن از قیام عاشورا منتج به جریان انقلاب اسلامی شد، حرکت عظیم اربعین حسینی (ع) نیز می‌تواند در جهت یکپارچگی امت اسلام و اقتدار جریان مقاومت ایفای نقش کند و منتج به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی شود. در این طریق آگاهی بخشیدن به جامعه اسلامی نقش آفرینی موثری داردجریان آگاهی‌بخشی عمومی این حرکت را به هدف غایی خود نزدیک خواهد کرد در این راستا باید ظرفیت های موجود را شناخت و در جهت تحقق و عملیاتی‌کردن آن همت گمارد.

*نقش و جریان­سازی انقلاب اسلامی در شکوفایی حماسة اربعین

همانگونه که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در ایران نقش مهمی از احیای  اسلام ناب محمدی (ص) داشت،مراسم اربعین نیز احیاء کننده مفاهیم والا و ارزشمند اسلامی و انسانی بوده است ، مراسم اربعین وجایگاه مرجعیت شیعه و در رأس آن ولایت فقیه اثر عظیمی بر این شکوفایی و جهت دادن به این حرکت عظیم دارد لذا باید زوایای پنهان این تاثیرگذاری بررسی شده و با شناختی آگاهانه در جهت تقویت آن اقدام نمود.

*شبکه‌سازی و سازماندهی گروه‌های فرهنگی اجتماعی در بستر اربعین

جریان عظیم اربعین حسینی (ع)، حرکت‌های وسیع و تأثیرگذار فرهنگی اجتماعی را می‌طلبد و این حرکت‌های هدفمند و جریان‌ساز نیازمند سازماندهی منظم، هماهنگ و یکپارچه است. مدیریت و سازماندهی گروه‌های فعال و تأثیرگذار بایستی همراه با شبکه‌سازی گسترده باشد تا بتواند بیشترین منفعت و ثمرات را در اجتماع به وجود بیاورد .

جریان اربعین با نقش آفرینی در صحنه های اجتماعی و ایجاد پیوند های اجتماعی میتواند به اهداف  والای خود نزدیک شود .پیوندهای اجتماعی در قالب خدمات و محرومیت زدایی می‌تواند به  جریان‌سازی فرهنگی و آگاهی‌بخشی عمومی برسد.

فعالین عرصه اربعین با حفظ روحیه اربعینی خود و محدود نکردن وفعالیت ها به زمان و مکان خاص میتوانند در قالب شبکه‌های منظم و مسأله محور در سراسر کشور سازماندهی شوند تا از طریق آگاهی بخشی عمومی به  حرکتی عظیم برخاسته از دل مردم دست پیدا کنند و جریان عمومی جامعه را در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی با خود همراه سازند.

 

*مأموریت­های دانشجومعلمان برای تحقق تمدن نوین اسلامی در بستر اربعین

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه مهم و راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی را صادر و نقشه راه را ترسیم نمودند. نهایت این راه استقرار تمدن اسلامی است.

دانشجو معلمان عزیز به عنوان پایه ریزان تمدن نوین اسلامی باید نقش خویش را ابتدا شناخته و سپس به احسن وجه ایفا کنند.

از آنجا که دایره تمدن اسلامی فقط محدود به ایران نیست باید گستره ی برنامه ریزی به عنوان مرکز انقلاب اسلامی و محور مقاومت، جهانی باشد.

دانشجو معلمان نیز در نقش جوان مسلمان انقلابی و هم به عنوان  فرد مسئول در تعلیم و تربیت اسلامی  باید بدانند چگونه در این صحنه نقش آفرینی مطلوبی داشته باشند.

از ملزومات این کار، ارتباط گیری با مردم و خصوصا جوانان سایر کشورهای مسلمان به خصوص عراق است؛ زیرا پیوندی چند بعدی دارند. هم هر دو مسلمانند، هم شیعه اند و هم قرابت جغرافیایی دارند و ...

در صورت تشکیل یک شبکة متعهد، بانشاط، متخصص و هماهنگ در تمامی جهان اسلام است که زمینه برای تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم شود.

 


نظرات کاربران