دانشگاه فرهنگیان

فراخوان مقاله

  • پژوهشگران ارجمند

    به اطلاع می­ رساند فصلنامۀ "پژوهش در تربیت معلم" وابسته به دانشگاه فرهنگیان، نتایج پژوهش­ های اصیل، تخصصی و مرتبط با حوزۀ تربیت معلم را منتشر می­ نماید و در این راستا تا کنون دو شماره از این نشریه تولید و منتشر شده است. معاونت پژوهش و فناوری در نظر دارد براساس برنامه ­ریزی به ­عمل­ آمده پس از انتشار شمارۀ سوم، امور مربوط به دریافت درجۀ علمی پژوهشی مجله را از طریق کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کند. از این­رو از عموم پژوهشگران حوزۀ مطالعات تربیت معلم درخواست می­شود مقاله­های پژوهشی خود را با در نظر گرفتن محورهای موضوعی زیر جهت بررسی و انتشار به نشانی زیر ارسال نمایند.

    http://te-research.cfu.ac.ir 

     

    اهداف انتشار فصلنامه:

    1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا، بسط دانش بومی و به اشتراک­گذاری تجارب و دیدگاه­های صاحب­نظران تربیت معلم در سطح ملی

    2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت­های تربیت معلم در ایران و جهان

    3 .  ایجاد بستر برای سیاست­گذاری  و برنامه­ریزی در تربیت معلم  و دست یابی به کیفیت برتر

    4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصۀ تخصصی در جامعۀ علمی ایران

     

     محورهای پذیرش مقالات:

    الف) اسناد فرادستی و مبنایی در تربیت معلم

    - سند تحول بنیادین و تربیت معلم

    - نقشۀجامع علمی کشور و تربیت معلم

    - سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم

    - اساسنامۀ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم

    - سند برنامۀ درسی ملی و تربیت معلم

     

    ب) آموزش و برنامه­های درسی تربیت معلم

    -   آینده­پژوهی در تربیت معلم

    - برنامه­های درسی در تربیت معلم

    - نقش و جایگاه کارورزی  و کارآموزی در تربیت معلم

    - جایگاه و نقش برنامه­های درسی غیررسمی­( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگی­های معلمی

    - تربیت معلم در حوزه­های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش کودکان استثنایی )

    - الزامات آموزش فعال و پژوهش­محور در تربیت معلم

    - قابلیت­های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه­ای معلمان

    - سنجش صلاحیت حرفه­ای معلمان و دانشجو معلمان

    - تطبیق برنامه­های درسی تربیت معلم در ایران و جهان

    پ) تحول، خلاقیت و نوآوری در تربیت معلم

    - تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)

    - فلسفۀ تربیت معلم

    - دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده

    - مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )

    - مدیریت دانش در تربیت معلم

    - مفهوم­سازی و ایده­پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم

    - نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم

    - الگوهای نوین توسعه حرفه­ای معلمان( روایت­پژوهی- درس­پژوهی- اقدام­پژوهی)

    ت) توسعۀ حرفه­ای معلمان

    -دانش و تفکر معلمی 

    -توسعۀ هویت، عاملیت و زندگی حرفه­ای معلمان

    -روش­های نوین و فعال آموزش و تدریس

    -تکنولوژی آموزشی، بسترهای مجازی  و رشد حرفه­ای  معلم

    - مربیگری در تربیت معلم

    -قابلیت­های اخلاقی و عقلانی­(منش و روش)در توسعۀ­حرفه­ای معلمی

    - مهارت­های تأملی در توسعۀ حرفۀ معلمی

    - توسعۀ فرهنگ آموزش و تدریس

    - مبانی روان شناختی، آموزش هیجانی و توسعۀ معلمی

    ث) جامعه و تربیت معلم

    - بازنمایی خلقیات و فرهنگ ایرانی در حرفۀ معلمی

    - جایگاه اجتماعی و نقش معلمان در جامعه 

    - خانواده، مدرسه و حرفه معلمی

    -زبان، نژاد، قومیت و آموزش چند فرهنگی در مدرسه و تربیت معلم

    - جنسیت و تربیت معلم

    - معنویت و  تربیت معلم