اندیشه ها؛
آرایش درونی و دانشگاه فرهنگیان
در آستانه اولین سالگرد بیانات گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، پیرامون اهمیت بسیار زیاد دانشگاه فرهنگیان در 18/2/92؛ قرار گرفته ایم. بیاناتی شامل رهنمودهای ارزشمند معظم له مبنی بر این که " این مسأله ی دانشگاه فرهنگیان هم خیلى مهم است؛ این هم از جمله ى چیزهایى است که باید به طور جدى به آرایش درونى آن توجه شود.
معلم اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمی تواند به متعلم خود، به مخاطب خود چیزى بدهد. اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود.
اگر چه این دانشگاه در ذیل آموزش و پرورش تعریف شده است و مربوط به آموزش و پرورش است، لیکن آموزش عالى باید همه ى پشتیبانى هاى ممکن را از این دانشگاه ها بکند. این ها کارهایى است که در زمینه ى آموزش و پرورش باید انجام بگیرد."
در ادامه انتشار سلسله مقالات ستون اندیشه ها در سال 92؛ اولین مقاله نسبتا طولانی سال 93، سال مزین به نام "اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، را تحت عنوان "آرایش درونی و دانشگاه فرهنگیان" تألیف برادر ارجمند جناب آقای محمد علی جواهری کاشانی، از اعضای افتخاری هیأت تحریریه مقالات ستون اندیشه ها، سرپرست اسبق معاونت فرهنگی و مدرس موظف دانشگاه فرهنگیان را در دو فایل ضمیمه تقدیم حضور مخاطبان گرانقدر پورتال سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان می نماییم.
شایان ذکر است جواهری، در اولین نشست شورای هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران در تاریخ 13/11/92؛ به طرح این مقاله پرداخت و با اشاره به خصوصیات 17 گانه انسان طراز جمهوری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که در سال 90 در دیدار با معلمان مطرح فرمودند، دانشگاه فرهنگیان را محلی برای تربیت معلمانی دانست که بتوانند دانش آموزان را با آن خصوصیات 17 گانه مورد نظر رهبری معظم انقلاب(مدظله العالی) و در واقع انسان طراز جمهوری اسلامی تربیت کنند.
وی، با طرح سه مدل از آرایش درونی با عناوین آرایش ساده، آرایش خود تنظیمی و آرایش سیستم یادگیرنده، به عناوینی چون، آرایش درونی و الگوی اسنادی؛ آرایش درونی و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)؛ آرایش درونی و چرخش های گوناگون اشاره کرد و از جمله چرخش ها در زیر نظام های مبتنی بر آرایش درونی را مورد تأکید قرار داد و با توجه به زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی موجود در سند تحول بنیادین، افزود: سند تحول، به عنوان زیر بنای تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش است و متأسفانه در سال دوم از فرصت پنج ساله ی بررسی آن، تاکنون کمتر مورد توجه بسیاری از اساتید قرار گرفته و ما باید در جلسات نقد و گفتگو، ضعف های موجود را مطرح کنیم و از این فرصت باقی مانده ی بررسی سند، استفاده لازم را ببریم.
جواهری در ادامه، با بررسی واژگان ساخت درونی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در دیدارهای گوناگون، استحکام ساخت درونی با استفاده از استحکام قدرت درونی نهادها و سازمان ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: معظم له در رهنمودهای مختلف به مسؤولان نظام، همواره بر این نکته تأکید داشتند که تکیه اصلی باید بر ساخت درونی ملت باشد و همین امر، در آرایش درونی دانشگاه فرهنگیان نیز، باید مورد نظر مسؤولان دانشگاه قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت و توانمندی های درون و آرایش و سازماندهی آنان، بهترین استفاده ها را در راستای ارتقای دانشگاه فرهنگیان به کار بندند.
وی، در پایان مقاله ی خویش، تحت عنوان راه کارهای کاربردی و پیشنهادی در آرایش درونی، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان یک دانشگاه با الگوی تربیت محور توصیف نمود و افزود: با ایجاد فرصت تعاملی بین مدرسان و اساتید و مسؤولان دانشگاه فرهنگیان و همچنین با توجه به نقش تربیتی این دانشگاه، لازم است موضوع هیأت علمی در این دانشگاه با عنوان هیأت علمی - تربیتی دنبال شود، چون این دانشگاه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، با دیگر دانشگاه ها متفاوت است و هر استادی نمی تواند وارد این دانشگاه شود.
وی، سابقه ی حداقل پنج سال تدریس در مراکز تربیت معلم برای ورود استادان جدید و همچنین؛تعیین پنج سطح شایستگی عمومی به عنوان ملاک هایی برای فارغ التحصیلی دانشجو معلمان، از جمله؛ دانش تخصصی، دانش تربیتی، مهارت تربیتی، اهداف حرفه ای و تعهد حرفه ای را مورد توجه خاص قرار داد.
گفتنی است، انتشار این مطالب در بخش اندیشه ها، الزاما منعکس کننده نظرات مدیریت دانشگاه نیست.
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان، همچنان با دریافت مقالات شما از طریق پست الکترونیک rodf1392@gmail.com به انتشار موارد عمومی در ستون اندیشه ها و ارائه ی موارد تخصصی به حوزه های ذیربط مبادرت می ورزد.
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان
1